Předmět: Ateliér a dílny II

» Seznam fakult » FUD » KEO
Název předmětu Ateliér a dílny II
Kód předmětu KEO/141
Organizační forma výuky Ateliér + Ateliér
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky každý akademický rok
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brůha Kryštof, MgA.
  • Pozlerová Kristýna, MgA.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Ateliér pracuje s videem jako uměleckým prostředkem, při jehož zpracování využívá převážně digitálních technik. Studium v ateliéru obsahuje práci jak se základní obrazovou kompozicí a zvukem, tak s videoprojekcemi v prostorových souvislostech nebo v audiovizuálních performancích. Umělecký charakter studia poskytuje možnost individuálního přístupu pedagogů k jednotlivým studentům. Studenti využívají specializovaná pracoviště vybavená hardwarovými a softwarovými nástroji pro zpracování videa, počítačovou animaci a tvorbu zvuku. Během studia získávají postupně orientaci v editačních prostředích od nejjednodušších kroků až po složité aplikace. Absolvent studia je výtvarný umělec technicky připravený tvořit audiovizuální díla digitálními postupy zpracování videa v široké škále možností na profesionální úrovni. Je schopný reflektovat dění na současné výtvarné scéně a aktivně se do něj zapojit, zároveň dokáže kreativně reagovat na zadání nejrůznějších typů produkcí.
Student dovede prokázat schopnosti samostatné tvůrčí osobnosti. Umí systematicky zpracovat teoretické poznatky a vyhledat aktuální informace z oboru, které je schopen analyzovat pro svůj autorský záměr. Umí pomocí experimentu ověřuje a zpětně vyhodnotit své praktické dovednosti v rámci realizačního záměru. Student je schopen se aktivně podílet na diskusích v ateliéru, čímž posiluje svou argumentační dovednost stejně tak, jako schopnost reagovat na zpětnou vazbu v průběhu tvorby díla. Výsledky systematické kreativní práce je schopen předložit v samostatné realizaci uměleckého projektu, v kterém vyhodnocuje komplexnost poznatků teoretické a praktické přípravy. Umí prokázat schopnost orientace v oboru audiovizuálního a digitálního umění. Na základě své osobní specializace v oboru ovládá příslušné digitální software a další speciální nástroje na pokročilé úrovni.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

1. Plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. Aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
Doporučená literatura
  • BROUGHER, K., MATTIS, O., STRICK, J., WISEMAN, A., ZILCER, J. Visual Music: Synaesthesia in Art and Music Since 1900. London, Thames and Hudson, 2005.
  • COLLINS, K. Game Sound, An Introduction to the History, Theory, and Practice of Video Game Music and Sound Design. Boston, The MIT Press, 2008.
  • Cseres, J.; Murin, M. Od analógového k digitálnemu..Nové pohľady na nové umenia v audiovizuálnom veku. Bánská Bystrica, Fakulta výtvarných umení AU, 2010.
  • DE OLIVEIRA, N., OXLEY, N., PETRY, M. Installation Art in the New Milennium. Londýn, Thames & Hudson, 2004.
  • Dvořák, T. a kol. Temporalita (nových) médií. NAMU, Praha, 2016.
  • ELIASSON, O. Olafur Eliasson: Your Light House: Working Light, 1991-2004. Ostfildern, Hatje Cantz Publishers, 2004.
  • Flašar, M.; Horáková, J.; Macek, P kol. Umění a nová média. Vědecká redakce MU, Brno, 2011.
  • Flusser, V. Do univerza technických obrazů. OSVU, 2001.
  • GOVAN, M., BELL, T. Dan Flavin: The Complete Lights, 1961-1996. Yale University Press, 2004.
  • GRAU, O. Virtual Art: From Illusion to Immersion. Boston, The MIT Press, 2004.
  • GREENE, R. Internet Art. Londýn, Thames & Hudson, 2004.
  • GUÉRIN, R. Velká kniha MIDI. Brno, Computer Press, 2005.
  • HALL, D., FIFER, S., J. Illumination Video: An Essential Guide to Video Art. New York, Aperture, 2005.
  • HEIDEGGER, M. Bytí a čas. Praha, Oikoymenth, 2008.
  • HERZOGENRATH, W., FRIELING, R. 40 year Videoart.de. Ostfildern, Hatje-Cantz, 2006.
  • HESS, R. Essential Blender. Amsterdam, Blender Foundation, 2008.
  • KUENZLI, E., R. Dada and Surrealist Fim. Boston, The MIT Press, 1996.
  • LEONARDO. Journal of Arts, Sciences and technology, časopis. The MIT Press.
  • Licht, A. Sound Art - Beyond Music, Between Categories. New York, Rizzoli International Publications, 2007.
  • PAUL, Ch. Digital Art. Londýn, Thames & Hudson, 2003.
  • POPPER, F. From Technological to Virtual Art. Boston, The MIT Press, 2007.
  • Rataj, M. Zvukem do hlavy - Sondy do současného audiokultury. NAMU, Praha, 2012.
  • RUSH, M. New Media in Art. Londýn, Thames & Hudson, 2005.
  • RUSH, M. New Media in Late 20th Century. Londýn, Thames & Hudson, 2005.
  • RUSH, M. Video Art. Londýn, Thames & Hudson, 2003.
  • Spinrad, P; Schwark, J. The VJ Book: Inspirations and Practical Advice for Live Visuals Performance. Feral House, Bk & DVD edition, 2005.
  • WARDRIP-FRUIN, N., HARRIGAN, P. First Person, New Media as Story, Performance, and Game. Boston, The MIT Press, 2006.
  • WARTMANN, C. Blender Gamekit 2. Amsterdam, Blender Foundation, 2008.
  • WEIBEL, P., SHAW, J. Future Cinema, The Cinematic Imaginary After Film. Boston, The MIT Press, 2003.
  • WILSON, S. Information Arts. Boston, The MIT Press, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr