Předmět: Ateliér a dílny - Diplomová práce

» Seznam fakult » FUD » KEO
Název předmětu Ateliér a dílny - Diplomová práce
Kód předmětu KEO/120
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky každý akademický rok
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 40
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brůha Kryštof, MgA.
  • Pozlerová Kristýna, MgA.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Ateliér pracuje s videem jako uměleckým prostředkem, při jehož zpracování využívá převážně digitálních technik. Studium v ateliéru obsahuje práci jak se základní obrazovou kompozicí a zvukem, tak s videoprojekcemi v prostorových souvislostech nebo v audiovizuálních performancích. Umělecký charakter studia poskytuje možnost individuálního přístupu pedagogů k jednotlivým studentům. Studenti využívají specializovaná pracoviště vybavená hardwarovými a softwarovými nástroji pro zpracování videa, počítačovou animaci a tvorbu zvuku. Během studia získávají postupně orientaci v editačních prostředích od nejjednodušších kroků až po složité aplikace. Absolvent studia je výtvarný umělec technicky připravený tvořit audiovizuální díla digitálními postupy zpracování videa v široké škále možností na profesionální úrovni. Je schopný reflektovat dění na současné výtvarné scéně a aktivně se do něj zapojit, zároveň dokáže kreativně reagovat na zadání nejrůznějších typů produkcí.
Student umí pracovat samostatně a je schopen teoreticky i prakticky analyzovat, rozvíjet a komplexně propojovat znalosti a výsledky své tvůrčí umělecké činnosti i ve vztahu k mimouměleckým oborům. V práci dovede přicházet s inovativním řešením, které zasazuje diplomovou práci do kontextu současných ideových i technických výtvarných postupů. Umí se systematicky zaměřit na zvolené téma práce a soustředit se na vybudování pevné struktury textu i kompozice výtvarného díla. Dokáže selektivně vhodně volit a hodnotit podstatné podněty a umělecko-historické souvislosti, které jsou určující pro realizaci jeho záměru. Zvládne samostatně řešit složitý systém odbavování videa či audia popřípadě softwarově generovaného obsahu. Ve své práci umí zvládnout zvolit vhodný technologický postup a adekvátně použít optimálních prostředků jak pro realizaci díla, tak pro jeho instalaci a eventuální bezproblémový provoz v galerijním prostředí či veřejném prostoru. V argumentačně obsahové rovině dokáže předkládat jasné a promyšlené názory a důvody pro obhájení své práce.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

1. Plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. Aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
Doporučená literatura
  • BROUGHER, K., MATTIS, O., STRICK, J., WISEMAN, A., ZILCER, J. Visual Music: Synaesthesia in Art and Music Since 1900. London, Thames and Hudson, 2005.
  • COLLINS, K. Game Sound, An Introduction to the History, Theory, and Practice of Video Game Music and Sound Design. Boston, The MIT Press, 2008.
  • Cseres, J.; Murin, M. Od analógového k digitálnemu..Nové pohľady na nové umenia v audiovizuálnom veku. Bánská Bystrica, Fakulta výtvarných umení AU, 2010.
  • DE OLIVEIRA, N., OXLEY, N., PETRY, M. Installation Art in the New Milennium. Londýn, Thames & Hudson, 2004.
  • Dvořák, T. a kol. Temporalita (nových) médií. NAMU, Praha, 2016.
  • ELIASSON, O. Olafur Eliasson: Your Light House: Working Light, 1991-2004. Ostfildern, Hatje Cantz Publishers, 2004.
  • Flašar, M.; Horáková, J.; Macek, P kol. Umění a nová média. Vědecká redakce MU, Brno, 2011.
  • Flusser, V. Do univerza technických obrazů. OSVU, 2001.
  • GOVAN, M., BELL, T. Dan Flavin: The Complete Lights, 1961-1996. Yale University Press, 2004.
  • GRAU, O. Virtual Art: From Illusion to Immersion. Boston, The MIT Press, 2004.
  • GREENE, R. Internet Art. Londýn, Thames & Hudson, 2004.
  • GUÉRIN, R. Velká kniha MIDI. Brno, Computer Press, 2005.
  • HALL, D., FIFER, S., J. Illumination Video: An Essential Guide to Video Art. New York, Aperture, 2005.
  • HEIDEGGER, M. Bytí a čas. Praha, Oikoymenth, 2008.
  • HERZOGENRATH, W., FRIELING, R. 40 year Videoart.de. Ostfildern, Hatje-Cantz, 2006.
  • HESS, R. Essential Blender. Amsterdam, Blender Foundation, 2008.
  • KUENZLI, E., R. Dada and Surrealist Fim. Boston, The MIT Press, 1996.
  • LEONARDO. Journal of Arts, Sciences and technology, časopis. The MIT Press.
  • Licht, A. Sound Art - Beyond Music, Between Categories. New York, Rizzoli International Publications, 2007.
  • PAUL, Ch. Digital Art. Londýn, Thames & Hudson, 2003.
  • POPPER, F. From Technological to Virtual Art. Boston, The MIT Press, 2007.
  • Rataj, M. Zvukem do hlavy - Sondy do současného audiokultury. NAMU, Praha, 2012.
  • RUSH, M. New Media in Art. Londýn, Thames & Hudson, 2005.
  • RUSH, M. New Media in Late 20th Century. Londýn, Thames & Hudson, 2005.
  • RUSH, M. Video Art. Londýn, Thames & Hudson, 2003.
  • Spinrad, P; Schwark, J. The VJ Book: Inspirations and Practical Advice for Live Visuals Performance. Feral House, Bk & DVD edition, 2005.
  • WARDRIP-FRUIN, N., HARRIGAN, P. First Person, New Media as Story, Performance, and Game. Boston, The MIT Press, 2006.
  • WARTMANN, C. Blender Gamekit 2. Amsterdam, Blender Foundation, 2008.
  • WEIBEL, P., SHAW, J. Future Cinema, The Cinematic Imaginary After Film. Boston, The MIT Press, 2003.
  • WILSON, S. Information Arts. Boston, The MIT Press, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr