Předmět: Ateliér a dílny VI -kl.

» Seznam fakult » FUD » KEO
Název předmětu Ateliér a dílny VI -kl.
Kód předmětu KEO/040
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky každý akademický rok
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 11
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kovanda Jiří, doc.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Performance - můžeme též říkat "umění akce" - je způsob uměleckého vyjádření, kdy se hlavním nástrojem stává tělo umělce a jeho chování v určitých situacích. Jedná se o aktivity, které vždy probíhají v reálném čase a v reálném prostoru. Na rozdíl od divadla je umělec vždy sám sebou, nehraje tedy žádnou roli, nic nepředstírá. Činnost tohoto ateliéru se tedy týká především performance a všeho, co s touto formou uměleckého vyjádření souvisí. V první řadě se jedná o práci s médii, která slouží k zachycení a dokumentaci těchto aktivit, tedy s fotografií a videem. Dále se budeme zvláště zabývat prostředky, které jsou akčnímu umění nejblíže, tedy instalací a objektem. Nicméně jsem přesvědčen, že dnes není možné omezovat tvorbu umělce na jediný možný způsob vyjádření. Studenti tudíž budou mít možnost využívat všechny vhodné prostředky k vyjádření toho, co vyjádřit chtějí, a to bez ohledu na zaměření ateliéru. Důraz budeme klást samozřejmě i na rozhled a obeznámenost s tvorbou kolegů z našeho nejbližšího okolí i z mezinárodní umělecké scény. Důležitý pro nás bude nejenom samotný proces tvorby uměleckého artefaktu, ale v neposlední řadě i způsob jeho prezentace, ať už na výstavách nebo v médiích. Jedná se například o vhodný výběr prací k prezentaci, jejich adjustaci a instalování, o rozhovory a komunikaci o vlastní práci s veřejností i s kritiky atd. Považuji za důležité, aby studenti - pokud možno - pracovali na půdě školy, aby tak měli možnost konfrontovat svou práci s ostatními, aby se vzájemně často střetávali a komunikovali mezi sebou. Abychom pravidelně hovořili nejen o samotné práci, ale i o všem, co s ní nějakým způsobem souvisí. Neboť jedině takto může student neúčelněji využít všeho, co mu studium na této škole skýtá.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

1. Realizace a prezentace klauzurní práce dle zadaného tématu 2. Písemná obhajoba klauzurní práce 3. Ústí obhajoba klauzurní práce v rámci obhajob klauzurních prací 4. Zápočet z předmětu Ateliér a dílny
Doporučená literatura
  • Adrian Henri. Environments and Happenings. Thames and Hudson, 1974.
  • Časopisy. Umělec, Fotograf, Flash Art, Camera Austria, Frieze apod..
  • J. Kastner (ed.). Land and Environmental Art. Phaidon, 1998.
  • J. Mayer (ed.). Minimalism. Phaidon, 2000.
  • Pavlína Morganová. Akční umění. Votobia, 1999.
  • R. L. Goldberg. Performance Art. Thames and Hudson, 1990.
  • T. Warr (ed.). The Artist's Body. Phaidon, 2000.
  • U. Grossenick (ed.). Art Now, vol. 2. Taschen, 2005.
  • U. Grossenick (ed.). Art Now. Taschen, 2002.
  • U. Grossenick (ed.), B. Riemschneider (ed.). Art at the Turn of the Millenium. Taschen, 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr