Předmět: Ateliér a dílny III -kl.

» Seznam fakult » FUD » KEO
Název předmětu Ateliér a dílny III -kl.
Kód předmětu KEO/034
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky každý akademický rok
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kovanda Jiří, doc.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Performance - můžeme též říkat "umění akce" - je způsob uměleckého vyjádření, kdy se hlavním nástrojem stává tělo umělce a jeho chování v určitých situacích. Jedná se o aktivity, které vždy probíhají v reálném čase a v reálném prostoru. Na rozdíl od divadla je umělec vždy sám sebou, nehraje tedy žádnou roli, nic nepředstírá. Činnost tohoto ateliéru se tedy týká především performance a všeho, co s touto formou uměleckého vyjádření souvisí. V první řadě se jedná o práci s médii, která slouží k zachycení a dokumentaci těchto aktivit, tedy s fotografií a videem. Dále se budeme zvláště zabývat prostředky, které jsou akčnímu umění nejblíže, tedy instalací a objektem. Nicméně jsem přesvědčen, že dnes není možné omezovat tvorbu umělce na jediný možný způsob vyjádření. Studenti tudíž budou mít možnost využívat všechny vhodné prostředky k vyjádření toho, co vyjádřit chtějí, a to bez ohledu na zaměření ateliéru. Důraz budeme klást samozřejmě i na rozhled a obeznámenost s tvorbou kolegů z našeho nejbližšího okolí i z mezinárodní umělecké scény. Důležitý pro nás bude nejenom samotný proces tvorby uměleckého artefaktu, ale v neposlední řadě i způsob jeho prezentace, ať už na výstavách nebo v médiích. Jedná se například o vhodný výběr prací k prezentaci, jejich adjustaci a instalování, o rozhovory a komunikaci o vlastní práci s veřejností i s kritiky atd. Považuji za důležité, aby studenti - pokud možno - pracovali na půdě školy, aby tak měli možnost konfrontovat svou práci s ostatními, aby se vzájemně často střetávali a komunikovali mezi sebou. Abychom pravidelně hovořili nejen o samotné práci, ale i o všem, co s ní nějakým způsobem souvisí. Neboť jedině takto může student neúčelněji využít všeho, co mu studium na této škole skýtá.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

1. Realizace a prezentace klauzurní práce dle zadaného tématu 2. Písemná obhajoba klauzurní práce 3. Ústí obhajoba klauzurní práce v rámci obhajob klauzurních prací 4. Zápočet z předmětu Ateliér a dílny
Doporučená literatura
  • Adrian Henri. Environments and Happenings. Thames and Hudson, 1974.
  • Časopisy. Umělec, Fotograf, Flash Art, Camera Austria, Frieze apod..
  • J. Kastner (ed.). Land and Environmental Art. Phaidon, 1998.
  • J. Mayer (ed.). Minimalism. Phaidon, 2000.
  • Pavlína Morganová. Akční umění. Votobia, 1999.
  • R. L. Goldberg. Performance Art. Thames and Hudson, 1990.
  • T. Warr (ed.). The Artist's Body. Phaidon, 2000.
  • U. Grossenick (ed.). Art Now, vol. 2. Taschen, 2005.
  • U. Grossenick (ed.). Art Now. Taschen, 2002.
  • U. Grossenick (ed.), B. Riemschneider (ed.). Art at the Turn of the Millenium. Taschen, 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr