|
Vyučující
|
-
Szoboszlai János György, PhD., M.A.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Terminologie ekonomiky umění - příjmy a výdaje, veřejné a soukromé financování (granty a sponzorství) 2. Terminologie kulturní politiky - politika, veřejná politika, kulturní politika 3. Veřejná politika určuje kulturní politiku - Historické příklady kulturní politiky: osvícenství / Francouzská revoluce, kulturní politika demokratických států: USA, poválečná západní Evropa, kulturní politika totalitních států: Itálie, Německo, Sovětský svaz, Čína 4. Veřejná politika určuje kulturní politiku - Případ USA: občanská společnost, neziskové instituce, nezisková ekonomika, zdanění a filantropie, legislativní rámec 5. Přechod během a po geopolitické změně (1989-1990) ve střední a východní Evropě - Politické dějiny, základy přechodu od: úplné kontroly k tržní ekonomice, od totalitního státu k parlamentní demokracii, od cenzury k lidským právům a svobodě slova, legislativní rámec 6. Příklady z 20. let 21. století - Demokratické státy / legislativní rámec, neliberální státy / legislativní rámec 7. Jak kulturní politika reguluje ziskový sektor - Možnosti sponzorství, trh s uměním, korporace a národní reprezentace na globální umělecké scéně 8. Veřejné financování a grantové politiky - Kulturní politika EU 9. Veřejné financování a grantové politiky - Kulturní politika na státní úrovni v České republice, kulturní politika na obecní úrovni v České republice 10. Tvorba politik - Politické agendy: vlády a obce, potřeby a přání: agendy a příjemci 11. Tvorba politik - Práce na politikách, problémy, potřeby/přání, vize, argumenty, politické dokumenty, implementace 12. Tvorba politik - Podpora/kritika politického rozhodování, dobrovolníci, advokacie, aktivisté
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz poskytuje znalosti základních konceptů a terminologie z historie a současných případů kulturní politiky, se zvláštním důrazem na oblast střední a východní Evropy. Zároveň rozvíjí dovednosti potřebné k vytváření efektivních metodologií pro tvorbu politik. Kurz rovněž podporuje rozvoj pozorného, uvědomělého a kritického přístupu u začínajících pracovníků v oblasti kultury, kteří se chtějí uplatnit v kulturních a kreativních odvětvích. Znalosti, dovednosti a postoje získané v rámci kurzu podporují schopnost iniciovat a/nebo se podílet na efektivních aktivitách při tvorbě politik. Kurz obecně směřuje k tomu, aby pracovníci v kultuře byli schopni pochopit základní specifika kulturních politik (na státní nebo obecní úrovni), legislativní rámce, ekonomické výzvy a možnosti (včetně veřejného a soukromého financování) a implementovat kvalitní a ekonomicky dobře podložené kulturní projekty.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházející z konkrétní anotace předmětu a směřující k naplnění profilu absolventa.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předchozího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
|
|
Doporučená literatura
|
-
ALBERRO, Alexander, STIMSON, Blake (eds.). Institutional Critique ? An Anthology of Artists' Writings. Cambridge: The MIT Press, 2009.
-
DYE, R. Thomas. Understanding Public Policy. New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2005.
-
HAACKE, Hans. Museums, Managers of Consciousness. In: Theories and documents of contemporary art: a sourcebook of artists? writings. Eds. STILES, Kristine and SELZ, Peter. Berkeley and Los Angeles, 1996.
-
HOPKINS, R. Bruce. Nonprofit Law Made Easy. Wiley Network, 2005.
-
McANDREW, Claire. Art Market 2018. Art Basel and UBS, 2018.
-
PAL, Leslie. Beyond Policy Analysis ? Public Issue Management in Turbulent Times. Toronto: Nelson Education, 2014.
-
PIOTROWSKI, Piotr. Art and Democracy in Post-Communist Europe. Londýn: Reaktion Books, 2012.
-
Policy Profession ? Skills and Knowledge Framework, UK Civil Service Learning, e-book:. https://civilservicelearning.civilservice.gov.uk/sites/default/files/policy_profession_skills_and_knowledge_framework_jan2013web.pdf.
-
ZORLONI, Alessia. The Economics of Contemporary Art: Markets, Strategies and Stardom. New York: Springer, 2013.
|