Předmět: Úvod do kreativní ekonomiky a KKO

» Seznam fakult » FUD » KDT
Název předmětu Úvod do kreativní ekonomiky a KKO
Kód předmětu KDT/FU144
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koutský Jaroslav, doc. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky kulturních a kreativních odvětví - vymezení základních pojmů a definic 2. Hlavní (sociální, kulturní, ekonomické) příčiny nárůstu významu kulturních a kreativních odvětví 3. Přístupy k vymezení kulturních a kreativních odvětví (sektorový přístup, organizace práce) 4. Přístupy k vymezení kulturních a kreativních odvětví (klasifikace zaměstnání, kreativní index) 5. Přístupy k vymezení kulturních a kreativních odvětví (znalostní základny, produkční řetězce, sítě) 6. Pojetí přidané hodnoty v KKO 7. KKO versus tradiční odvětví - odlišnost pracovních pozic, odlišnost vlastních činností 8. Prostorová lokalizace KKO, principy koncentrace 9. Globální produkční sítě a KKO, národní a regionální prostorové vzorce 10. Vazba KKO na městské prostředí, aglomerační efekty, výhody vzájemné blízkosti aktérů a odvětví 11. Kritické přístupy ke KKO 12. Příklady konkrétních KKO v konkrétních regionálních ekonomikách - případové studie

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnutí základního a vstupního přehledu o vymezení, chápání a významu kulturních a kreativních odvětví (dále jen KKO). Diskutován bude jejich rostoucí podíl v regionální ekonomice, podíl na nově vznikajících ekonomických činnostech a pracovních místech. Budou detailně rozebrány jednotlivé odvětvové příklady KKO a prezentovány různé přístupy k vymezení těchto odvětví včetně jejich specifických rysů organizace práce a vytváření přidané hodnoty. Zároveň bude specifikován rozdíl KKO oproti tradičním odvětvím a v rámci nich převažujícím pracovním pozicím a činnostem. Rozebrány budou rovněž geografické aspekty lokalizace KKO, aglomerační efekty a principy koncentrace těchto ekonomických činností. Prostor však bude věnován i kritickému hodnocení KKO a důvody jejich možného přecenění. Po absolvovaní předmětu budou studující umět vysvětlit základní pojmy problematiky, uvést jednotlivé příklady KKO a vysvětlit v čem spočívá nová a přidaná hodnota KKO.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházející z konkrétní anotace předmětu a směřující k naplnění profilu absolventa.
Předpoklady
úspěšné absolvování předchozího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Doporučená literatura
  • BILTON, Chris., CUMMINGS, Stephen. Handbook of Management and Creativity. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2014. ISBN 978-1-78100-089-2.
  • CIKÁNEK, Martin. Kreativní průmysly: příležitost pro novou ekonomiku II. Praha: Institut umění, 2014. ISBN 978-80-7008-274-4.
  • FLORIDA, Richard. The rise of the creative class. New York: Basic Books, 2004. ISBN 0-465-02477-7.
  • PECK, Jamie. Struggling with the creative class. In: International Journal of Urban and Regional Research. 2005.
  • RUMPEL, Petr, SLACH, Ondřej, KOUTSKÝ, Jaroslav. Creative industries in spatial perspective in the old industrial Moravian-Silesian region. Ekonomie + Management 13 (4), 2010.
  • SLACH, Ondřej, KOUTSKÝ, Jaroslav, NOVOTNÝ, Josef, ŽENKA, Jan. Creative industries in the Czech Republic: a spatial perspective. Ekonomie + Management 16 (4), 2013.
  • SLACH, Ondřej, RUMPEL, Petr, KOUTSKÝ, Jaroslav. Profilace měkkých faktorů rozvoje. Ostrava: Accendo, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr