Předmět: Úvod do dějin kulturních a kreativních odvětví

» Seznam fakult » FUD » KDT
Název předmětu Úvod do dějin kulturních a kreativních odvětví
Kód předmětu KDT/FU137
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sýkorová Lenka, doc. Mgr. Ph.D.
  • Machová Adéla, MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení definice kultury tzv. vysoké umění, definování souboru vybraných tvůrčích lidských činností, které řadíme pod definici kultury 2. Interdisciplinární vědy o kultuře: kulturologie a antropologie; Definiční rámec kulturologie a antropologie (kultura a subkultura, kulturní identita, etnicita a multikulturalita, média a kultury, komunikace a kultura) 3. Zárodky teorie kreativních průmyslů (Frankfurtská škola, francouzští sociologové atd.); Formování zábavního průmyslu, kritické ohlasy k vlivu masové kultury na společnost; Kreativní průmysly a jejich dopad na společnost 4. Oblast tradičního umění (výtv. umění, scénické umění, kulturní dědictví) vs. oblast kulturních průmyslů (film a video, televize a rozhlas, videohry, hudba, knihy a tisk); Kulturní plánování a využívání kulturních zdrojů v severočeském kraji 5. Potenciál kulturních průmyslů v regionu 6. Historický vývoj kreativních průmyslů, definice kreativních průmyslů ? oblast kreativních průmyslů (design, architektura a reklamní průmysl) a příbuzná odvětví (výrobci PC, přehrávačů etc), definiční rámec kulturních a kreativních průmyslů (odlišnosti od tradičních umění) 7. Neoficiální kultura, interakce mezi vysokou a nízkou kulturou; Jak neoficiální kultura ovlivňuje oficiální kulturu a kulturní politiku 8. Scénická umění (performing arts) jako centrum a zdroj kreativity i inovací pro navazující oblasti KKO; Návrh strategie pro překonávání kulturních bariér, zvýšení přístupnosti a inkluzivity v oblasti scénických umění 9. Rozvoj designu a zvyšování konkurenceschopnosti prostřednictvím inovace, výzvy spojené s používáním umělé inteligence v designu 10. Tištěná média a digitalizace, vývojové trendy a technologie ovlivňující současné fungování knižního trhu, brainstorming návrhů na začlenění inovací do vzdělávacích materiálů a učebnic 11. Filmová tvorba a filmový průmysl, činnost filmových institucí, filmové pirátství 12. Videohry jako autentické umělecké dílo, specifické formy obchodních modelu?, produkčních procesu? i právních vztahu? videoherního průmyslu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Úvod do dějin kulturně kreativních odvětví (KKO) seznamuje posluchače s vymezením základních pojmů, jakými jsou kultura v kontextu definice tzv. vysoké umění, dále kulturologie, antropologie, kulturní průmysly a kreativní průmysly. Kurz je zacílen na pochopení historického vývoje formování kulturních průmyslů ve vztahu průmyslu a kultury jako protipólů. Dále je reflektován následný historický vývoj s důrazem na rozmanitou škálu kulturních odvětvích. Kurz také poukazuje na definování kreativních průmyslů. Druhá část kurzu se věnuje problematice vývoje KKO v éře globalizace a digitalizace. Zkoumá výzvy, transformace a s tím spojené etické otázky.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházející z konkrétní anotace předmětu a směřující k naplnění profilu absolventa.
Předpoklady
úspěšné absolvování předchozího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Doporučená literatura
  • ADORNO, W. Theodor, HORKHEIMER, Max. Dialektika osvícenství: Filosofické fragmenty. Praha: OIKOYMENH, 2009.
  • BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 1998.
  • CIKÁNEK, Martin. Kreativní průmysly - ? příležitost pro novou ekonomiku. Praha: Institut umění ? Divadelní ústav, 2009. ISBN 978-80-7008-231-7.
  • CIKÁNEK, Martin. Kreativní průmysly: příležitost pro novou ekonomiku II.. Praha: Institut umění ? Divadelní ústav, 2013. ISBN 978-80-7008-274-4.
  • DAVIES, Rosamund. Introducing the Creative Industries. From Theory to Practice. New York: SAGE Publications Ltd, 2013.
  • JONES, Candace, LORENZEN, Mark, SAPSED, Jonathan (eds.). The Oxford Handbook of Creative Industries. Oxford University Press, 2015.
  • Kol. autorů. Kreativní Česko: Mapování kulturních a kreativních průmyslů. Praha: Institut umění ? Divadelní ústav, 2016.
  • LAZZERETTI, Luciana, OLIVA, Stefania, INNOCENTI, Niccoĺo, CAPONE, Francesco (eds.). Rethinking Culture and Creativity in the Digital Transformation. New Your, 2023.
  • ŽÁKOVÁ, Eva et al. Kulturní a kreativní průmysly v České republice [online]. Praha: Institut umění ? Divadelní ústav, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr