|
Vyučující
|
-
Kolečková Zdena, prof. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Vývojové tendence na české divadelní scéně po roce 1989, soubory, přehlídky, festivaly, kontexty současného divadla, performativní tendence na pomezí divadelní, audiovizuální tvorby a výtvarného umění, site-specifické výstupy 2. Divadlo v souvislostech - spektakulární společnost, politika vnímání a estetika zodpovědnosti 3. Základy jevištní techniky - prostor, světlo a zvuk; audiovizuální technika ve vztahu k realizaci performance, divadelního, i tanečního představení, koncertu, videoinstalace 4.-5. Rámcová charakteristika a typologie produkce nezávislých projektů (menší festivaly, představení, koncerty, open-air, charitativní akce) - specifika výstupů, konkrétní příklady, administrace a produkce, partnerské spolupráce, jejich využití a udržitelnost I, II 6. Detailní typologie vybraných modelových projektů, souvztažnost, podmíněnost jejich tvůrčího charakteru a produkčního zázemí 7. Realistické rozpočtování: příjmy a výdaje, výnosy, studie proveditelnosti 8.-9. Vícezdrojové financování - grantové systémy, aktuální výzvy, praktická cvičení - příprava projektové / grantové žádosti, vyúčtování, audity I, II 10. Organizace eventu, dělení kompetencí členů týmu, časový plán, zlomové body v produkci kulturní akce, podpora efektivity v týmu na základě interních výzev 11. Exkurze 12. Praktický příklad - případová projektová studie
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Jednosemestrální kurz seznamuje studenty a studentky s aktuální podobou české divadelní scény a performativní tvorby experimentálního (alternativního) charakteru stojící na pomezí výtvarného a dramatického umění. Zabývá se zákonitostmi produkce jednorázových performativních aktivit i festivalových přehlídek, konkurenceschopností i získáváním diváků. Absolventi a absolventky kurzu při výuce aktivně participují na diskusních celcích věnovaných základům financování, grantové činnosti, vyúčtování, ale také inscenačním zákonitostem realizace divadelních představení (režijní, herecké, dramaturgické, scénografické složce), tedy celkovému řízení projektů divadelní produkce. Studenti a studentky se v tomto výukovém schématu detailně zabývají konkrétními příklady z divadelní praxe, aktuální tvorbou výrazných divadelních souborů, dramaturgií menších festivalů, site-specifickými inscenačními výstupy i jejich vzájemnou komparací. Nabyté vědomosti a zkušenosti na konci semestru zúročí při exkurzi a realizaci vlastní projektové případové studie.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházející z konkrétní anotace předmětu a směřující k naplnění profilu absolventa.
|
|
Předpoklady
|
úspěšné absolvování předchozího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
|
|
Doporučená literatura
|
-
BROCKETT, Oscar Gross. Dějiny divadla. Nakladatelství Lidové noviny, Institut umění ? Divadelní ústav, 2008. ISBN 978-80-7106-576-0.
-
CIKÁNEK, Martin. Kreativní průmysly - ? příležitost pro novou ekonomiku. Praha: Institut umění ? Divadelní ústav, 2009. ISBN 978-80-7008-231-7.
-
CÍSAŘ, Jan. Hmota v pohybu a prostoru. Praha: Disk 2004/10, 2004.
-
DVOŘÁK, Jan. Malý slovník managementu divadla. Praha: Pražská scéna, 2005.
-
KAISER, MIchael M. Strategické plánování v umění: praktický průvodce. Praha: Divadelní ústav, 2009. ISBN 978-80-7008-236-2. Praha: Institut umění, 2009. ISBN 978-80-7008-236-2.
-
LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelní ústav, 2007. ISBN 978-80-88987-81-9.
-
MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. Olomouc: Nakladatelství J. Vacl, 2009. ISBN 978-80-904149-1-4.
-
NĚMEC, Michal. Význam kulturních a kreativních průmyslů v Evropské unii, České republice a hl. m. Praze.. Praha: Útvar rozvoje hl. m. Prahy, Odbor strategické koncepce, 2013.
|