Vyučující
|
-
Szoboszlai János György, PhD., M.A.
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Totalitarianism: a historical overview. 3. Fashism, Nazism and Stalinism. 4. The cultural policies of totalitarian states before the 2nd WW. 5. The cultural policies of totalitarian states after the 2nd WW until 1990. 6. The Hungarian case 1: Tamas Szentjoby, Miklos Erdely. 7. The Hungarian case 2: Dora Maurer, Tibor Hajas, Gyula Pauer, Endre Toth. 8. The Hungarian case 3: the Spions, the Halasz Theatre. 9. The Yugoslavian case 1: Mladen Stilinovich, Mangelos, Vlasta Delimar, Sanja Ivekovic. 10. The Yugoslavian case 2: Neue Slowenische Kunst: Laibach. 11. The Yugoslavian case 3: Neue Slowenische Kunst: IRWIN. 12. Final discussion and presentation of semestral works.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Kurz shrnuje historické a teoretické odkazy totalitních ideologií (od antiky přes renesanci až po fašismus, národní socialismus a stalinismus) se zvláštním zaměřením na poválečný stalinismus v regionu střední a východní Evropy. Cyklus přednášek je rozdělen do dvou celků. Jednotky představují dvě různé historické podmínky, dvě různé národní identity, dvě různé politické struktury a dvě různé kulturní politiky dvou sousedních ?socialistických? zemí a kritické umělecké postupy z těchto zemí v průběhu období totalitních států. První blok představuje maďarský případ, uměleckou politiku podporovaného-tolerovaného-zakázaného v 60. a 70. letech a nelegální, undergroundové neoavantgardní umělecké praktiky těchto dvou desetiletí. Druhá část představuje jugoslávský případ a jeho kritické umění 80. let. Přednáška seznamuje se základní terminologií a historickými souvislostmi totalitních států s cílem podpořit předmět Středoevropské umění.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
Předpoklady
|
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
|
Doporučená literatura
|
|