Předmět: Animace a galerijní pedagogika

» Seznam fakult » FUD » KDT
Název předmětu Animace a galerijní pedagogika
Kód předmětu KDT/FU113
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dytrtová Kateřina, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky; obecně historická charakteristika sledovaného období, přerod "starého světa" ve "svět nový". 2. Moc nových médií. 3. 11. září 2001 - svět po "velkém třesku" politických dějin. 4. Proměna postavení kurátora: z pozice dominantního liberálního "flying" kurátora na pozici environmentálně vnímavé*ho pečující*ho moderátora*rky. 5. Nehierarchizovaná, horizontálně rozprostřená institucionální praxe a umění kooperace, participace. 6. Mezi vzedmutými vlnami moderny. 7. Aktivní aktivisté, Žižek a post-Žižekové, apokalyptičtí jezdci nových pořádků. 8. Konec antropocénu? 9. On, ona, oni, ony. 10. Trvalá udržitelnost a společensky determinovaná umělecká praxe. 11. Ekonomické recese a trh s uměním, středoevropské umělecké scény - pozadí kapitálu; stíny transformace. 12. Vyhoření a ohrožení - vnímavost a citlivost jedince v éře záplavy informací.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Předmět předkládá strukturu analýzy díla, zavádí teoretické pojmy konceptové analýzy a ukazuje v procesu alterace díla možnosti jeho posunu v galerijní animaci. Chápe ji nikoliv jako zábavnou volnočasovou aktivitu, ale jako aktivizující, režijně kvalitně připravenou činnost vedoucí k poznání a tvorbě. Studenti analyzují aktuální projekt či vybrané dílo, navrhují a ověřují tvůrčí úkol vyplývající z této analýzy. Reflektují výsledek a srovnávají ho se současným stavem kulturních, sociálních a politických témat a přístupů a s možnostmi animujících. Důležité rozhraní se odehrává mezi poznávacími perspektivami 1. a 3. osoby (Searle), které umožňují srovnávat osobní a intersubjektivní postoje.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
Doporučená literatura
  • DYTRTOVÁ, K. Galerijní animace: obraz a text. FUD UJEP Ústí nad Labem, 2021.
  • Dytrtová, K.; Raudenský, M. a kol. Ko-text. Praha, PF UK, UJEP FUD, 2015. ISBN 978-80-7290-828-8.
  • FULKOVÁ, M.; HAJDUŠKOVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace. 1. PF UK, 2012.
  • Kvasz, Ladislav. Inštrumentálny realismus. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2015. ISBN 978-80-7465-141-0.
  • Manovich, L. Jazyk nových médií. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-2961-2.
  • Pachmanová, M. (ed.). Ex-pozice. O vystavování muzejních sbírek umění, designu a architektury. UMPRUM, 2018.
  • Pospiszyl, T. Asociativní dějepis umění. Praha: Tranzit, 2014.
  • Searle, J. R. Mind: A Brief Introduction; Oxford University Press. New York, Oxford university, 2004. ISBN 0-19-515733-8.
  • SLAVÍK J.; CHRZ V. a ŠTECH, S. a kol. Tvorba jako způsob poznávání. Univerzita Karlova - Karolinum, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr