|
Vyučující
|
-
Vartecká Anna, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1.?2. České projekty, které po roce 1989 podrobily umělecko-historické, sociální i politické stereotypy kritické analýze a reflexi. 3. Oral history ? teorie a praxe orálního výzkumu. 4. Průnik praxe oral history do výzkumu moderních a současných dějin česko-slovenského umění 20. století. 5.?6. Biografické rozhovory a tvorba modernistické generace českých a slovenských výtvarných a vizuálních umělkyň. 7. Specifika ženské auto(bio)grafie. Psaní sebou v kontextu tvorby Adrieny Šimotové. 8. Textil jako specifický fenomén ženské paměti. 9. Sochařská a prostorová tvorba vybraných českých a slovenských poválečných umělkyň. 10. Nová média, fotografie a film v tvorbě vybraných českých a slovenských poválečných umělkyň. 11. Návštěva výstavy anebo ateliéru vybrané umělkyně 65+, aktivní diskuze a reflexe tvorby.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět se soustředí na nejstarší generace umělkyň (věk 65 +), které byly aktivní na umělecké scéně jak v 60. letech tak i po roce 1989 (v totalitní éře se pohybovaly v rámci neoficiálního umění) a z nichž některé jsou aktivními tvůrkyněmi doposud. Komplexně formovaný uměleckohistorický kurz, hraničící se sociologií, genderovými studii a feministickými teoriemi západního i východního kulturního kontextu zprostředkuje mnohovrstevnatou informaci o proměnách identity ženy-umělkyně v současné české, slovenské a středoevropské společnosti. Přispěje tak do aktuální diskuse o aktivním stáří. Cílem je také zavést do praxe magisterského programu metodiku kulturního vzdělávání s důrazem na inkluzi seniorů a přiblížit metodiku a strategie oral history.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Předpoklady
|
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
|
|
Doporučená literatura
|
|