1.?2. Stručné dějiny střední a východní Evropy. 3. Totalitní státy před a ?socialismus? po 2. světové válce. 4.?5. Vyprávění a interpretace umění z regionu před a po roce 1990. 6. Návrh Piotra Piotrowského: potřeba ?horizontálních dějin umění?. 7. Mladen Stilinovovič. 8. Neue Slowenische Kunst. 9. Společensky a historicky angažované výtvarné postupy: Čs. Nemes, A. Lakner, Societé Realist, T. Kaszas, M. Erhardt, J. Sugar, A. Brener. 10. Institucionální kritika: Čs. Nemes, Gy. Varnai, K. Nagy. 11. Feministické/genderové umělecké postupy: K. Nagy, E. Benczur, I. Nemeth, A. Szepfalvy, A. Eperjesi, Zs. Simone, A. Fajgerne. 12. Feministické/genderové umělecké praktiky: Pussy Riot, Vlasta Delimar, Milica Tomic.
|
Přednáška popisuje post-sociální stav v regionu střední a východní Evropy shrnutím jeho historických, politických, ekonomických, společenských a kulturních souvislostí. Představuje nové kulturní politiky uplatňované v post-sociálních zemích po roce 1990 a představuje také, jak se od té doby instituce současného výtvarného umění vyvíjely. Podrobně jsou rozebrány i podmínky umělecké tvorby a postavení umělců ve společnosti. Stručně je diskutována základní metodologie a terminologie vědy o dějinách umění související s tímto tématem a návrhy na rekonstrukci či přepsání existujících vědeckých paradigmat; a diskurs o těchto propozicích je uveden seznamem publikací, projektů a výstav. Přednáška seznamuje s uměleckou praxí z post-sociálních zemí se zaměřením především na sociálně a politicky angažované umění; a studovat případy z feministického nebo genderově souvisejícího umění. Zdroje související s tématem jsou nabízeny studentům k dalšímu výzkumu.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
-
Cat. Ed. BADOVINAC, Z. Body and the East, From the 1960s to the Present. Moderna galerija, Ljubljana, 1998.
-
Cat. Ed. HEGYI, L. Aspects / Positions, Art in Central Europe 1949-1999. Ludwig Museum, Budapest, 2000.
-
Cat. Eds. PEJIC, B. and ELLIOT, D. After the Wall, Art and Culture in Post- Communist Europe. Moderna Muset, Stockholm, 1999.
-
Eds. BOELE, O., NOORDENBOS, B. and ROBBE, K. Post-Soviet Nostalgia - Confronting The Empire's Legacies.. Routledge, London, 2020.
-
Eds. HOCK, B. and ALLAS, A. Globalizing East European Art Histories. Routledge, London, 2018.
-
Eds. HOPTMAN, L. and POSPISZYL, T. Primary Documents - A Sourcebook for Eastern and Central European Art since the 1950s.. Museum of Modern Art, New York, 2002.
-
Eds. JANEVSKI, A., MARCOCI, R., and NOURIL, K. Art and Theory of Post-1989 Central and Eastern Europe: A Critical Anthology. Museum of Modern Art, New York, 2018.
-
FOWKES, M. and R. Actually Existing Artworlds of Socialism. Third Text, Volume 32, Issue 4, 2018.
-
FOWKES, M. and R. Central and Eastern European Art Since 1950. Thames & Hudson, London, 2020.
-
Piotrowski, P. Art and Democracy in Post-Communist Europe. Reaction books, London, 2012.
-
Piotrowski, P. In the Shadow of Yalta: Art and the Avant-garde in Eastern Europe, 1945-1989. London, Reaktion Books, 2009.
|