|
Vyučující
|
-
Imr Mráziková Eva, Mgr. Ph.D.
-
Machová Adéla, MgA. Ph.D.
-
Stolárová Lenka, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy a termíny kurátorství. 2. Historie - kurátorské přístupy 20. století - 1. část. 3. Historie - kurátorské přístupy 20. století - 2. část. 4. Kurátor a instituce - vztahy a proměny směřující k budování autonomních i institucionalizovaných platforem. 5. Role kurátora - poziční status kurátora, syntax kurátorských projektů a moment kurátorské tvorby jako postprodukční moment spolupráce. 6. Edukačně-interaktivní kurátorský přístup. 7. Tematický kurátorský přístup, Salónní kurátorský přístup. 8. Sbírkotvorná instituce jako prostředek paměti. 9. Vysoké versus nízké umění. 10. Umění a jeho hodnota - trh s uměním. 11. Umění, umělci, publikum, kurátor a instituce. Teoretická reflexe uměleckého díla v kulturně historickém kontextu a její uplatnění při jeho prezentaci v platném legislativně právním rámci České republiky. 12. Generace "K" - muzejní pedagogika v současném světě. 13. Závěrečné kolokvium.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen na rozbor situace v současném (alternativním) galerijním a muzeálním provozu. Zaměřuje se na různé přístupy a možnosti prezentace umění, na jejich záměry, koncepty, kontexty, motivaci a provozně produkční zázemí včetně možností a smyslu financování. Dále je zaměřen na vliv těchto institucí na společnost, komunitu, kulturní scénu a současné umění.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předchozího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Docházka
|
|
Doporučená literatura
|
-
Beltig, H. Konec dějin umění. Praha, MF, 2000.
-
COTTON, Charlotte. The Photograph as Contemporary Art. Thames and Hudson, 2006.
-
Filipová, M.; Rampley M. Možnosti vizuálních studií. Obrazy ? texty ? interpretace. Brno, 2007.
-
FOSTER, H. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus.. Praha: Slovart, 2007.
-
HEARTNEY, Eleanor (ed.). Art and Today. Phaidon, 2008.
-
HORÁČEK R. Umění bez revolucí?. Muni Press, 2015.
-
Kesner, L. Muzeum umění v digitální době. Argo a NG Praha, 2000.
-
Kol. autorů. Art at the Turn of Millenium. Köln, 1999.
-
MAIXNEROVÁ, M. #mm net art. Edice PAF Olomouc, 2014.
-
MARINCOLA, Paula (ed.). What Makes A Great Exhibtion?. Philadelphia Exhibition Iniciative, Philadelphia, 2011.
-
Obrist, Hans Ulrich. Stručná teorie kurátorství. Kutná Hora, GASK, 2012.
-
Wade, G. (ed.). Curating in the 21st Century. Walsall, Wolverhampton, 2000.
|