Předmět: Grafický design a ideologie II

» Seznam fakult » FUD » KDT
Název předmětu Grafický design a ideologie II
Kód předmětu KDT/FU038
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Machová Adéla, MgA. Ph.D.
  • Vartecká Anna, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Kritický design a společenská odpovědnost designéra. Estetika-etika-politika, design angažovaný. 2. Politicky angažovaný designér/ aktivista (Adbusters), Interdisciplinární potenciál designérských aktivit. 3. Postmoderna a kritická reflexe stereotypů masové vizuální kultury. 4. Subverze známých ikon a sloganů se stává součástí nového vizuálního jazyka 80. let 20. století (Barbara Kruger, Victor Burgin, Jenny Holzer). 5. United Colors of Benetton, reklama majoritně určena ke zvýšení politického povědomí a k detabuizaci společenských tabu. 6. Grafický design a genderové kontexty oborového vymezení. 7. Feminismus a avantgarda v zrcadle dějin umění i grafického designu. 8. Mocné ženy anebo ženy moci? Vizuální kultura, reprezentace, ideologie. 9. Kritika společenských klišé spojených s rodovým předurčením 70.-80.let 20.století. Soukromé je politické! Kritika patriarchátu jako instituce prostřednictvím grafických médií. 10. Grafický design jako nástroj sociální kritiky a kritiky mediální manipulace, de-tabuizace sexuality a rozkmitaná identita; pojem queer, transgender. Dialog mezi postmodernizmem a feminizmem se zaměřením na otázky subjektu a rodové identity. 11. Dívčí válka s ideologií: klasické texty angloamerického feministického myšlení. Teorie mocenského rozměru pohledu; Způsoby vidění.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cyklus přednášek a cvičení pokrývá celou škálu oblastí klíčové problematiky, kterou lze označit vztahem pojmů: vizuální kultura, reprezentace a ideologie. Vychází z předpokladu, že vizuální a především grafické praktiky jsou propojené a ovládané mocenskými systémy a že vizuální obrazy jsou do značné míry produktem konkrétních mocenských subjektů, které reprezentují. Předmětem tohoto cyklu se stávají vybrané oblasti grafického designu a vizuálního umění od druhé poloviny 20.století, na kterých lze aplikovat kritickou reflexi zobrazovacích stereotypů masové vizuální kultury s důrazem na konstrukci rodové politiky.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
Předpoklady
Úspěšné absolvování předchozího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Docházka
Doporučená literatura
  • BOSÁK, Petr; JANSA, Robert. Proto. Grafický design a současné umění. VŠUP a tranzit.cz Praha, 2013.
  • CVIKOVÁ, Jana. Judith Butler - Trampoty s rodom - Feminismus a podrývanie dentity. Aspekt, Bratislava, 2014.
  • Hollis, Richard. Stručná historie grafického designu. Rubato, Praha, 2014.
  • KAVALÍR, Ondřej. John Berger. Způsoby vidění. Labyrint Praha, 2016.
  • Mc Luhan, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991.
  • OATES-INDRUCHOVÁ, Libora. Dívčí válka s ideologií. Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Slon Praha, 1998.
  • ORAVCOVÁ, Jana. Mocné ženy alebo ženy moci? Vizuálna kultura, reprezentácia, ideológia. Csy,s.r.o. Selce, 2014.
  • Petišková, T. Československý socialistický realismus 1948 - 1958. Praha: Gallery, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr