|
Vyučující
|
-
Kořínek David, prof. doc. Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Film ve světě umění (A. Danto, G. Dickie) - film jako umělecký artefakt se stává předmětem analýzy až ve chvíli, když je přijat světem umění. 2. Rozdíl mezi laickým a profesionálním přístupem k filmu - rozdíl mezi vkusem a estetickými kritérii při posuzovaní kvality. 3. Prožitek "punctum" (R. Barthes) jako klíč k divácké zkušenosti s filmem Lessons of Darkness (1992, r. Werner Herzog). 4. Koncepce "Zkušenosti" (J. Dewey) na příkladu filmu Turtle Dreams (1987, r. Meredith Monk, Robert Withers). 5. Somaestetika (R. Shusterman) a tělesné prožívaní na příkladech videoklipů. 6. Transformativní zkušenost (K. J. Pugh) na příkladu performance Art must be beautiful, Artist must be beautiful (1975, Marina Abramovic). 7. Transformativní zkušenost (K. J. Pugh) na příkladu dokumentárního filmu Hrana - 4 filmy o Marekovi Brezovskom (2014, r. Patrik Lančarič). 8. Porovnání koncepcí ozvláštnění, puncta a transformativní zkušenosti při filmu vlna vs. breh (2014, r. Martin Štrba). 9. Integrace různých teoretických koncepcí do vynořující se profesní autorské identity na příkladu filmu McQueen (2018, r. Ian Bonhôte, Peter Ettedgui). 10. Integrace různých teoretických koncepcí do vynořující se profesní autorské identity na příkladu knihy Karel Dvořák: Miloslav Stibor. 11. Anestetika (W. Welsch) jako hraniční zkušenost s uměním na příkladu filmu American Beauty (1999, r. Sam Mendes).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Seminář navazuje na kurz "Filmová estetika I" a předpokládá, že studenti a studentky jsou obeznámení se základy formální analýzy filmového média. Tento navazující kurz si klade za cíl rozšířit vnímání filmu skrze estetické koncepce, které se zaměřují kromě formálních vlastností uměleckého artefaktu taky na divácký prožitek. Divácký prožitek je konceptualizován prostřednictvím teorií navazujících na pragmatistickou estetiku, které studentům a studentkám umožňují porozumět své vlastní zkušenosti s různými uměleckými díly, co je důležité pro rozvoj jejich vlastní autorské identity.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předchozího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Docházka
|
|
Doporučená literatura
|
-
Barthes, R. Světlá komora. Agite Press, 2005.
-
Bordwell, David; Thompsonová, Kristin. Umění filmu, Úvod do studia formy a stylu. AMU Praha, 2011.
-
DVOŘÁK, Karel. Miloslav Stibor. Profil, Ostrava, 1984.
-
Kulka, T., Ciporanov, D., (eds.). Co je umění, Texty angloamerické estetiky 20. století. Pavel Mervart, 2011.
-
SHUSTERMAN, Richard. Estetika pragmatizmu: Krása a umenie života. Kalligram, Bratislava, 2003.
-
URBAN, Marek. Identita autora. VEDA, Bratislava, 2017.
-
Welsch, Wolfgang. Estetické myslenie. Archa Bratislava, 1993.
|