Předmět: Dějiny a teorie fotografie a nových médií II

» Seznam fakult » FUD » KDT
Název předmětu Dějiny a teorie fotografie a nových médií II
Kód předmětu KDT/FU013
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolečková Zdena, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Přechod od "mokrého" k "suchému" fotografickému procesu; globální expanze fotografického média; industrializace foto-chemického procesu, vývoj přístrojové techniky. 2. Demokratizace fotografie - vývoj přístrojové techniky určené širším masám; KODAK - nízkonákladová fotografie dodávaná až do domu; reklama a marketing; momentková fotografie. 3. Fotografie a pozitivismus - snímek jako nástroj vědeckého bádání (mikro a makrofotografie, astrofotografie, medicínská fotografie, policejní fotografie) i pseudovědeckého hledání "očividných důkazů" (kraniometrie, okultismus). 4. Fotografie a umění I - adaptabilita fotografické skici, hledání souvislostí mezi vynálezem fotografie a nástupem moderního malířství, emancipace fotografie coby uměleckého díla; generace britských piktorialistů. 5. Fotografie a umění II - internacionalizace scény na přelomu 19. a 20. století; secesní piktorialismus a přímá fotografie. 6. Měnící se tvář světových velkoměst; fotografický dokument zachycující nevratné proměny významných sídelních celků, nové urbanistické plány, postupující industrializaci krajiny a vznik významných technických staveb. 7. Foto-mechanické procesy a vznik foto-žurnalismu. 8. Snaha dobývat svět - expediční a turistická fotografie; fotografie a kartografie. 9. Rozevírající se nůžky: odhodlání změnit svět k lepšímu - sociální dokument vs. Belle Epoque - fotografie jako instrument nového životního stylu vyšších společenských vrstev. 10. Princip doznívání zrakového vjemu, optické klamy, s nimi související hračky a mechanické přístroje; chronofotografie, konstituování kinematografie. 11. Počátky kinematografie - komparace vývoje evropské a americké kinematografie prvních dvou desetiletí 20. století; charakteristika vybraných národních scén. Prezentace a rozbor vybraných filmů

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cyklus přednášek, ve kterém se studenti seznámí s fyzikálními a chemickými i historickými, společenskými a ekonomickými podmínkami vývoje fotografie a s konstituováním kinematografie. Předmětem tohoto cyklu se stávají expanze fotografického média ve druhé třetině 19. století i specifika fotografie v období raného modernismu 1880- 1918. Samostatný celek tvoří přednášky zaměřené na konstituování kinematografie a na počáteční fázi němého filmu v evropské i americké filmografii.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
Předpoklady
Úspěšné absolvování předchozího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Docházka
Doporučená literatura
  • BORDWELL, David - THOMPSONOVÁ, Kristin. Dějiny filmu. AMU Praha, 2014.
  • KOLEČKOVÁ, Zdena. La Chambre noire. FUD UJEP Ústí nad Labem, 2005.
  • KOUTSKÝ, Karel; Moucha, Josef. Alfred Stieglitz. Město za řekou. Fotorenesance, 2018.
  • Marien, Mary Warner. Photography, Laurence King Publishing. London, 2002.
  • PŘIKRYLOVÁ, Miroslava. Fotografický ateliér H. Eckert v Praze. Obrazový katalog fotografií uložených v Archivu. Scriptorium, 2017.
  • Rosenblum, Naomi. A World History of Photography. Abaville Press, New York, 1989.
  • Scheufler, P. Teze k dějinám fotografie do roku 1914. Praha, FAMU, 2000.
  • Scheufler, Pavel. Galerie c. k. fotografů. Grada Publishing, Praha, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr