|
Vyučující
|
-
Tomášek Antonín, doc. MgA.
|
|
Obsah předmětu
|
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Resilientní Design je výukový předmět doktorského studijního programu. Jako alternativní směr v oblastech designu se zaměřuje na strategie a principy, které umožňují designérům vytvářet produkty, systémy i prostředí, jež jsou odolné vůči nejistotám, krizím a změnám. Pojem "resilientní design" je multidisciplinární termín, co proměňuje své významy vždy ve vztahu s určující oblastí aplikace. Koncept resilience (odolnosti) je dobře známý v ekologii a psychologii. V kontextu designu se tento termín stává více patrným díky technologickému progresu a díky narůstajícím klimatickým přírodním změnám. A to včetně sílícímu důrazu na stabilizaci a zajištění sociálně kulturních jistot. Použití této koncepce se výrazně zvýšilo v oblastech jako IT infrastruktura, softwarový design a urbanistika, kde se hledají způsoby, jak navrhnout robustnější systémy s potenciálem přežít a přizpůsobit se změnám. V oblasti produktové praxe jsou designy koncipovány či navrhovány s ohledem na výrobní formát a efektivní využití ruční, manufakturní či průmyslové produkce. Akcent je kladen na vhodný výběr materiálů a na efektivně zvolené výrobní cesty. Důležité jsou také adekvátní strategie v oblastech komunikace a prezentace. Nedílnou součástí výukového předmětu je pochopení konkrétní historie a následná simulace modelů, jenž jsou šetrné k lidem a životnímu prostředí. Profil absolventa je rozvíjen v následujících aspektech: -Předmět předpokládá práci s individuálními projekty a odkazuje ke znalostem a dovednostem, k návrhům a hypotézám, jenž současně přinášejí funkční a estetickou hodnotu. -Předmět rozvíjí kritické postoje a bilancuje principy Dobrého designu, které definoval průmyslový designér Dieter Rams. -Tato výuková jednotka přispívá k rozvoji dovedností potřebných pro tvorbu designu schopného reagovat na dynamiku současného světa. -Koncept stimuluje kritické postoje, které pomáhají najít rovnováhu mezi udržením tradic a schopností adaptovat se na moderní potřeby a výzvy. Předmět je součástí inovovaného portfolia předmětů doktorského studijního programu Vizuální komunikace. V rámci doktorských studií na uměleckých vysokých školách je možné nabízet tento předmět k alternativnímu plnění individuálních studijních plánů doktorských studentů a studentek daných škol (UMPRUM, FDU ZČU, FUA TUL, FMK UTB).
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zkouška Kolokvium
|
|
Doporučená literatura
|
-
Borgdorff, H.; Peters, P.; Pinch, T. Dialogues between Artistic Research and Science and Technology Studies. Routledge, 2019.
-
Colomia, Beatriz; WIGLEY, Marl. Are We Human? Notes on an Archaeology of Design. Lars Müller Publishers, 2019.
-
Graham Harman. Object-Oriented Ontology: A New Theory of Everything.
-
Hubatová-Vacková, L.; Pachmanová, M.; Pečínková, P. (eds.). Věci a slova. Umělecký průmysl, užité umění a design v české teorii a kritice 1870-1970. UMPRUM, Praha, 2014.
-
Hubatová-Vacková, L.; Zapletal, T. (eds.). Věda, průmysl a umění. UMPRUM, Praha, 2016.
-
Marjanne Van Helvert. RESPONSIBLE OBJECT. Penguin UK, 2018.
-
MORTON, T. Darkecology: For a Logic of Future Coexistence. Columbia University Press, New York, 2016.
-
PACHMANOVÁ, Martina (ed.). Design: aktualita, nebo věčnost?. VŠUP Praha, 2005. ISBN 8086863050.
-
RAWSTHORNOVÁ, Alice. Design as an Attitude. JRP Ringier, 2018.
-
RAWSTHORNOVÁ, Alice. Zdravím, světe! Jak design vstupuje do života. Kniha Zlín, 2014.
|