|
Vyučující
|
-
Dytrtová Kateřina, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Vztah nakreslené - napsané, vztah obraz - slovo (Honert, Huemer, Deacon), odlišnosti symbolických jazyků. 2. Symbol, exprese a slovo v předchozích epochách (hlavicové románské programy). 3. Vztah prostoru a zvuku, opakování probraných pojmů (denotace, exemplifikace, exprese, struktura, kontext, význam, obsah, fikčnost), Fluxus, Cage, Rataj. 4. Vybrané vztahy moderna, postmoderna, soudobé umění, objektová tvorba, prostor a čas. 5. Analýza aktuálního projektu, témata: prostor, čas, rytmus a zvuk. 6. Zobrazovací soustavy minulých epoch, transformace a tvorba prostoru (inverzní, nadměrně sbíhavá, paralelní zobrazovací soustava), Neo Rauch. 7. Hudba a zvuk: tonální soustava, harmonické pole, vybrané ukázky hudby 20. stol. (Mahler, Stravinskij, soudobý sakrální hudební minimal), srovnání s audiovizuálními postupy. 8. Hudba a zvuk: tonální soustava, harmonické pole, vybrané ukázky hudby 20. stol. (Xenakis, Boulez, Stockhausen, Ligeti, Penderecki), hudební grafika. 9. Vliv Východu v umění 20. stol., zvukový ideál - šumění bambusu, Gagaku, Cage, ticho a pauza. 10. Audiovizuální umění: Guštar, Grygar, Valoch, Alva Noto. 11. Audiovizuální umění: Ikeda, Mrkus, shrnutí vztahů prostoru, času a zvuku.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Interpretaci vizuálních oborů chápeme jako tvůrčí gesto interpretátora. Na tomto úhlu pohledu se v průběhu 20. století podílela například kulturní antropologie studující modely lidského chování, která vnímá kulturu jako systém symbolů fenomenologické povahy. Odhaluje modely chování ovládané jistým významem. Modely a z nich vyvozené kulturní vzorce jsou v reálném kontaktu jednak používány, a tak je lze za jednotlivými realizacemi zahlédnout, ale zpětně tuto realitu také přetvářejí. Vtisknou jí svá pravidla a tím rámce platnosti. Tento mechanismus je nutné započítat při interpretaci odhalovaných významů. Podobně proměnlivě pak proto chápeme i samotnou interpretaci nalezených významů. Můžeme mluvit o jistém interpretačním rozptylu, který však není bezbřehý, má stanovitelná pravidla. V takovém náhledu pak kulturu můžeme chápat jako prostor hledání, vyjednávání, ustavování, vznikání a zanikání významů. Každá malá nová nalezená nebo formulovaná součást promění zbytek celého systému vztahů. (Předmět je zařazen do projektu Rozšíření a zkvalitnění vzdělávání realizovaného formou blended learning.)
Student umí popsat základní problémy na pružném rozhraní oblasti umění a neumění. Dovede vysvětlit důvody těchto napětí a dynamičnosti kritérií, jimiž lze zachytit hodnotu artefaktu, například proti pozic hustoty a řídkosti, ostrosti a neostrosti, míry fikčnosti, mezi jejichž póly se odehrává zdůvodňování a dohadování významu artefaktu a jeho zakotvení v kontextu světa umění. Svět umění chápe, jako společenství myslí, které je založeno na komunikaci a porozumění.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Ústní zkouška
|
|
Doporučená literatura
|
-
Doležel, L. Heterocosmica. Fikce a možné světy. Praha: Karolinum, 2003.
-
DYTRTOVÁ, K. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Acta Universitatis UJEP ÚL, 2013.
-
Dytrtová, K. Kultura, umění a výchova. 2017.
-
Dytrtová, K.; Raudenský, M. a kol. Ko-text. Praha, PF UK, UJEP FUD, 2015. ISBN 978-80-7290-828-8.
-
Dytrtová, K.; Raudenský, M. Exprese, vztahy a procesy. PF UK a FUD UJEP, 2017. ISBN 978-80-7561-087-4.
-
Eco, U. Meze interpretace. Praha. Praha, Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0740-9.
-
Goodman, N. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007.
-
Groensteen, T. Stavba komiksu - průvodce teorií komiksu. Brno, Host, 2005. ISBN 80-7294-141-0.
-
Hanáková, P. Výzva perspektivy. Obraz a jeho divák od malby quatrtrocenta k filmu a zpět. Praha, Academia, 2008. ISBN 80-200-1625-6.
-
Kvasz, Ladislav. Inštrumentálny realismus. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2015. ISBN 978-80-7465-141-0.
-
RUHRBERG, et.al. Umění 20. století: malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie. Praha: Slovart, 2004. ISBN 80-7209-521-8.
|