1. Charakteristika současného designu. Možné definice, re-definice a auto-definice pojmu design v kontextu současné vizuální a hmotné kultury. 2. Zdroje současného designu na pozadí historického vývoje od konce 19. století. 3. Vizuální tendence současného designu. Dědictví moderny a postmoderny. 4. Vliv technologií, výzkumu a vývoje na současný design. Hi-tech design. 5. Význam řemesla, užitého umění a klasických materiálů. Oživení zájmu o tradiční výrobní postupy. 6. Ekologické a etické aspekty současného designu. Odpovědnost designéra. 7. Design jako významný ekonomický nástroj. Marketingové strategie producentů a designérských subjektů. Role státu v podpoře designu. 8. Sociální a edukativní role designu od konce 19. století po současnost. Role odborného vzdělávání uměleckoprůmyslového typu. 9. Prezentace současného designu. Přehlídky a výstavy současného designu, kurátorská praxe. Důležitost teoretické odborné reflexe a oborového diskurzu. Analýza vybraných přehlídek designu na základě návštěvy a pořízené fotodokumentace. 10. Výstavní a sbírkové instituce v ČR a zahraničí zaměřené na design a užité umění. Význam dokumentace a historického výzkumu designu a užitého umění. 11. Mediální obraz současného designu. Role PR a význam odborných soutěží a cen za design. Významné instituce zaměřené na propagaci a prezentaci současného designu. 12. Odborná média, periodika a internetové zdroje, role lifestylových časopisů. Publikační činnost zaměřená na problematiku designu. 13. Významné osobnosti současného designu. Designérská studia, firmy, neziskové instituce zaměřené na propagaci designu, komerční showroomy.
|
Předmět je určen pro studenty magisterského studia, kteří absolvovali kurzy dějin umění a dějin užitého umění a je proto zaměřen především na problematiku průmyslového a grafického designu. Cílem předmětu je podat historický přehled vzniku a vývoje designu jako fenoménu spjatého s masovou průmyslovou výrobou a informačními technologiemi a jasně vymezit jeho místo v oblasti výtvarné a hmotné kultury. Velká pozornost je věnována i všeobecnému vývoji moderní civilizace, techniky a významu vizuálního působení na hmotnou kulturu v širších souvislostech. V rámci výuky je nezbytné i vyjasnění terminologie, samotného pojmu design v porovnání s užitým uměním a uměleckým řemeslem. Výuka má formu přednášek, které jsou zařazovány dle potřeby v rámci tematických celků i na aktuální témata jako nedílná součást akademické debaty o náplni předmětu, který se neustále dynamický vyvíjí. Součástí předmětu jsou přednášky externích odborníků a hostů, exkurze a práce v terénu.
Student je schopen prokázat orientaci v základních pojmech a charakterizovat design jako obor vizuální kultury. Dokáže definovat a vysvětlit zdroje současného designu a grafického designu: historický původ oboru, moderní design, postmoderní design. Student dovede vypracovat a předložit semestrální práci jako výstup z předmětu Současný design. Umí vypracovat vlastní prezentaci příkladů moderního a postmoderního designu. Student ovládá základní terminologii oblasti designu.
|
-
Bosák, P.; Bosák, P.; Císař, K. (eds.). PROTO Grafický design a současné umění. VŠUP Praha, 2013.
-
Bourriaud, N. PostProduction. Tranzit Praha, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Byars, M. The Design Encyclopedia. MOMA, New York, 2004.
-
Filipová, M.; Rampley M. Možnosti vizuálních studií. Obrazy, texty, interpretace. Barrister and Principal, Brno, 2008.
-
Jiří Pelcl. Český design 1995-2000. Prostor, 2001.
-
Kolesár, Z. Kapitoly z dějin designu. AAAD, Praha, 2004.
-
Kramerová, D.; Skálová, V. (eds.). Bruselský sen, československá účast na světové výstavě EXPO 58 v Bruselu a životní styl 1. poloviny 60. let. Arbor Vitae, Praha, 2008.
-
Margetts, M. (ed.). International Crafts. Thames and Hudson, Londýn, 1991.
-
Meggs, P. A History of Graphic Design. John Wiley & Sons, New York, 1998.
-
Morant, H. de. Dějiny užitého umění. Odeon, 1983.
-
Müller, J.; Spitz, R. (eds.). UfG Ulm.. Lars Müller Publishers, 2013.
-
Noël Rileyová. Dějiny užitého umění: vývoj užitého umění a stylistických prvků od renesance do postmoderní doby. Slovart, 2004.
-
PACHMANOVÁ, M. Design: aktualita nebo věčnost. Vysoká škola umělecko-průmyslová, Praha, 2005. ISBN 8086863050.
-
Pachmanová, M. Věrnost v pohybu. OWP, Praha, 2001.
-
Riley, N.; Beazley, M. The Elements of Design. Londýn, 2003.
-
Woodham, J. M. Dictionary of Modern Design I. Oxford University Press, Oxford, 2006.
|