Koncepce předmětu vychází z předpokladu, že student magisterského stupně prošel během svého předchozího studia výukou předmětu Dějiny fotografie a je tedy v zásadě orientován v problematice vývoje jak aplikace technických inovací v sebeuvědomovacím procesu fotografie, tak v základních trendech její estetické geneze. Nicméně je nezbytné, zejména v průběhu prvního semestru, toto základní povědomí zrekapitulovat a dosud nabyté vědomosti utřídit. Tento přístup zohledňuje možné rozdíly v interpretačních rovinách vývojových linií, jež se u posluchačů objevují, a to s ohledem na preference národních scén a kulturních okruhů, z nichž pocházejí a s ohledem na charakter jejich předešlého bakalářského studia. (Letní semestr - druhý, završující set přednášek je zaměřen na analýzu a komparaci vybraných témat - zakotvených v historii, ale zároveň spoluurčujících další směřování aktuálních tendencí současného umění.) Náplň předmětu rovněž vychází z předpokladu, že zahraniční posluchač není příliš dobře orientován v návaznostech světového vývoje fotografického zobrazování na vývoj fotografického média ve středoevropském prostoru, respektive v tuzemsku. Výuka je vedle přednášek doplněna návštěvami příslušných sekcí významných muzeí, shromažďujících ve svých sbírkových fondech významná díla české fotografie. Student realizuje v průběhu několik menších seminárních prací analyzujících vztah mezi významnými postavami světové fotografie a předními tuzemskými autory. 1. Personal Mythologies. 2. Search for Identity(ies). 3. Legitimity of Intimacy. 5. Man and Society. 6. Roots of Transdisciplinarity. 7. In Action. 8. Believe It or Not. 9. (Too)Artificial. 10. In a Name of Show. 11. Time.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
-
Arnold-de Simine, S.; Leal, J. (eds.). Picturing the Family. Media, Narrative, Memory. Bloomsburry Academic, 2018.
-
Barthes, R. Camera Lucida. Reflections on Photography. Hill and Wang, 2010.
-
Berger, J. Portraits. Verso, 2015.
-
Berger, J. The Sense of Sight. Vintage, 1993.
-
Berger, J. Understanding a Photograph. Aperture, 2013.
-
Berger, J. Ways of Seeing. Penguin Books, 1990.
-
Brennen, B. Picturing the Past (Media, History & Photography).. University of Illinois Press, Urbana and Chicago, 1999.
-
Camus, A. The Myths of Sisyphus. Vintage, 1991.
-
Foster, H. Modernism, Antimodernism, Postmodernism. Thames and Hudson, 2004.
-
Frizot, M.; Albert, P.; Harding, C. (eds.). A New History of Photography. Konemann, 1998.
-
Hacking, J. (ed.). Photography. The Whole Story. Prestel, 2012.
-
Heidegger, M. Being and Time. Harper Perennial Modern Classics, 2008.
-
Heiferman (ed.). Photography Changes Everything. Aperture, 2012.
-
Marien, M. W. Photography. A Cultural History. Pearson, 2014.
-
Merleau-Ponty, M. Phenomenology of Perception. Routledge, 2013.
-
Mirzoeff, N. How to See the World. An Introduction to Images, from Self-Portrats to Selfies, Maps to Movies, and More. Basic Books, 2016.
-
Plate, L.; Smelik, A. Technologies of Memory in the Arts. Palgrave Maxmillan, 2009.
-
Rosenblum, N. A World History of Photography. Abaville Press, New York, 1989.
-
Sontag, S. Against Inerpretation. And Other Essays. Picador, 2001.
-
Sontag, S. On Photography. Picador, 2001.
-
Sontag, S. Regarding the Pain of Others. Picador, 2004.
-
Tausk, P. Photography in the 20th Century. London, 1980.
-
Trachtenberg, A. (ed.). Classic Essays on Photography. Leete´s Island Books, 1980.
|