Předmět: Kurátorské strategie - prezentace, kontextualizace a interpretace uměleckého díla

» Seznam fakult » FUD » KDT
Název předmětu Kurátorské strategie - prezentace, kontextualizace a interpretace uměleckého díla
Kód předmětu KDT/853
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koleček Michal, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Aktuální kurátorské strategie jsou jedním z klíčových nástrojů, jejichž prostřednictvím dochází ke zprostředkování současné umělecké produkce. Prostor kurátorské práce zahrnuje široké pole aktivit a postupů, které se zaměřují na kooperaci v rámci samotné produkce artefaktu, na jeho kontextualizaci v rozšířeném poli výstavních projektů, a také na interpretační či socializační procesy realizované formou teoretické reflexe či edukativních strategií. Studijní předmět Kurátorské strategie - prezentace, kontextualizace a interpretace uměleckého díla se zaměřuje na definování určujících metodologických konceptů tohoto stále ještě poměrně mladého oboru, které jsou spojeny především s obdobím po roce 1989. V jeho rámci dochází k analýze základních kurátorských tendencí, představení určujících kurátorských osobností i rozboru konkrétních kurátorských výstavních výkonů. Nedílnou součásti tohoto studijního předmětu je kombinace tvůrčí výzkumné činnosti v oblasti sledovaného oboru - Kurátorských studií - a tvůrčích praktických aktivit, realizovaných ve formě dílčích výstavních výstupů. Součástí zkoušky může být i vlastní kurátorský projekt studenta. Kurz je založen na individuálních i skupinových konzultacích s vyučujícím tak, aby v maximální možné míře vycházel vstříc partikulárním potřebám a tematickému zaměření disertačního výzkumného projektu každého studenta.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zkouška Kolokvium
Doporučená literatura
  • Altshuler, B. (ed.). Biennials and Beyond, Exhibitions that Made Art History: 1962-2002. Phadion, 2013.
  • Altshuler, B. (ed.). Salon to Biennial: Exhibitions that Made Art History: 1863-1959. London, Phaidon, 2008.
  • Arheim Rudolf. Art and Visual Perception, A Psychology of the Creative Eye. University of California Press, 1974.
  • Behnke, Ch.; Kastelan, C.; Knoll, V.; Wuggening, U. Art in the Periphery of the Center. Sternberg Press, 2016.
  • Bishop, C. Artifical Hells, Participatory Art and the Politics of Spectatorship. Verso, New York, 2012.
  • Bourriaud, N. Altermodern. Tate, London, 2009.
  • Bourriaud, N. PostProduction. Tranzit Praha, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
  • Bradley, W.; Esche, Ch. (eds.). Art and Social Change. Tate Publishing, London, 2007.
  • Brooks, A. Postfeminism, Cultural Theory, and Cultural Forms. Routledge, 1997.
  • Butler, C. (ed.). From Conceptualism to Feminism: Lucy Lippard´s Numbers Shows 1969-74. Afterall Books, London, 2012.
  • Císař, Karel (ed.). Co je to fotografie?. Hermann & synové, Praha, 2004.
  • Crippa E. (ed.). Exhibiton, Design, Participation: ´an Exhibit´ 1957 and Related Projects. Afterall Books, 2016.
  • D´Alleva, A. Methods & Theories of Art History. Londýn, 2005.
  • Danto, Artur C. After the end of art: contemporary art and the pale of history. Princeton Universtiy Press, Princeton, New Jersey, 1997.
  • Decter, J.; Draxler, H. (eds.). Exhibiton as Social Intervention: ´Culture in Action´ 1993. London: Afterall Books, 2014.
  • Derieux, Florence. Individual Methodology. JRP-Ringier, Zurich, 2007.
  • Deutsche, R. Evictions: Art and Spatial Politics. MIT Press, Cambridge, 1996.
  • Djurić, D.; Šuvaković, M. (ed.). Impossible Histories, Historical Avant-gardes, Neo-avant-gardes and Post-avant-gardes in Yugoslavia, 1918-1991. Cambridge - London, 2003.
  • e-flux journal (ed.). The Internet Does Not Exist. Berlin: Sternberg Press, 2015.
  • e-flux. What is Contemporary Art?. Sternberg Press, Belín, 2010.
  • Enwezor, O. (ed.). Democracy Unrealized, Documenta 11_Platform 1. Kassel, 2002.
  • Foster, H. Recodings - Art, Spectacle, Cultural Politics. Bay Press, Seattle, 1993.
  • Foster, Hal. The return of the real:the avant-garde at the end of the century. MIT Press Cambridge, Mass, 1996.
  • Goodman, N. Jazyk umění. Nástin teorie umění. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
  • Greenberg, R. (ed.). Thinking about Exhibitions. New York, 2000.
  • Grosenick, U. (ed.). Women Artists in 20th and 21st Century. Koln, 2000.
  • Hlaváček, L. Umělecké dílo ve veřejném prostoru. Praha, 1997.
  • Irwin (ed.). East Art Map, Contemporary Art and Estern Europe. London: Afterall Books, 2006. ISBN 979-1846380051.
  • Janoščík, Václav. Objekt. Praha: Kvalitář s.r.o., 2015. ISBN 80-260-8639-0.
  • Kesner, L. ml. (ed.). Vizuální teorie. H+H, Praha, 1998.
  • Kesner, L. Muzeum umění v digitální době. Argo a NG Praha, 2000.
  • Koleček, Michal. Framing of Art. Fakulta užitého umění a designu, UJEP, 2007.
  • Korecký, D. Médium kurátor: Role kurátora v současném českém umění. Praha: Agite/Fra, 2009. ISBN 978-80-86603-513.
  • Krauss, Rosalind. Perpetual Inventory. MIT Press, Cambridge - London, 2010.
  • Kravagna, Ch. projekt Practice International.
  • Kroupa J. Metody dějin umění: Metodologie dějin umění 2. Masarykova univerzita, 2010.
  • Kulka, T., Ciporanov, D., (eds.). Co je umění, Texty angloamerické estetiky 20. století. Pavel Mervart, 2011.
  • Kwon, M. One Place After Another, Site Specific Art and Locational Identity. MIT Press: Cambridge, 2002.
  • Lacy, S. (ed.). Mapping the Terrain. New Genre Public Art. Bay Press, Seattle, 1994.
  • Marincola, P. (ed.). Curating now: Imaginative Practice / Public Responsibility. Philadelphia, 2001.
  • Obrist, Hans Ulrich. Stručná teorie kurátorství. Kutná Hora, GASK, 2012.
  • Owens, C. Beyond Recognition, Representation, Power, and Culture. University of California Press, Princeton University Press 1997, 1994.
  • Pachmanová, M. Věrnost v pohybu, hovory o feminismu, dějinách a vizualitě. One Woman Press, Praha, 2001.
  • Pejić, B.; Elliott, D. After the Wall. Art and Culture in Post-Communist Europe. Moderna Museet, Stockholm, 1999.
  • Pejić, B. Gender Check. Femininity and Masculinity in the Art of Eastern Europe. Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, 2009.
  • Pospiszyl, T. Asociativní dějepis umění. Praha: Tranzit, 2014.
  • Pospiszyl, T. Před obrazem. Praha, 1998.
  • Rattemeyer, Ch. (ed.). Exhibiting the New Art: ´Op Losse Schroeven´ and ´When Attitudes Become Form´ 1969. Afterall Books, 2010.
  • Schubert, K. The Curator´s Egg: The Evolution of the Museum Concept From the French Revolution to the Present Day. London, 2009.
  • Skupinový projekt e-flux. Skupinový projekt e-flux.
  • Steiner, B.; Koralova, I.; Schäfer, J. Kulturelle Teritorien. Walter König, Köln, 2005.
  • ŠEVČÍK, Jiří, MORGANOVÁ, Pavlína, NEKVINDOVÁ, Terezie, SVATOŠOVÁ, Dagmar (eds.). České umění 1980-2010: Texty a dokumenty. Praha, AVU, 2011.
  • ŠEVČÍKOVÁ, J., ŠEVČÍK J. Texty, VVP-AVU. Tranzit, 2010.
  • W. Benjamin. Dílo a jeho zdroj. Praha. Odeon, 1976.
  • Wade, G. (ed.). Curating in the 21st Century. Walsall, Wolverhampton, 2000.
  • Wallis, B. (ed.). Blasted Allegories - An Anthology of Writings by Contemporary Artists. The New Museum of Contemporary Art, 1995.
  • Wallis, Brian; Tucker, Marcia. Art After Modernism, Rethinking Representation. David R. Godine Publisher, 1995.
  • Zabel, I. Contemporary Art Theory. JRP/Ringier, Zurich, 2012.
  • Zabel, I. projekt Atlas of Transformation.
  • ZÁLEŠÁK, J. Umění spolupráce, VVP-AVU, Praha. Brno, Masarykova univerzita, 2011.
  • Zuidervaart, L. Umění a sociální transformace. Pravda, autonomie a společenské makrostruktury.. FUD UJEP, Ústí nad Labem, 2015.
  • Zuidervaart, Lambert. Art in Public, Politics, Economics and Democrati Culture. Cambridge University Press, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr