Předmět: Aktuální trendy současné vizuální kultury - výtvarné umění v kontextu ostatních uměleckých žánrů i mimouměleckých přesahů

» Seznam fakult » FUD » KDT
Název předmětu Aktuální trendy současné vizuální kultury - výtvarné umění v kontextu ostatních uměleckých žánrů i mimouměleckých přesahů
Kód předmětu KDT/852
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolečková Zdena, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Autorka koncepce studijního předmětu Aktuální trendy současné vizuální kultury - výtvarné umění v kontextu ostatních uměleckých žánrů i mimouměleckých přesahů si klade za cíl přizpůsobit se individuálním plánům těch studentů doktorského oboru Vizuální komunikace, kteří se v dizertačním projektu jakkoli dotýkají problematiky volného výtvarného umění. V souladu s dílčími přesahy zájemců se zabývá mezioborovým dialogem a náznaky ukročení směrem do dalších společenskovědních disciplin. Oblast vizuální kultury v těchto souvislostech vnímá jako široce rozprostřené pole aktuálních tendencí, připravených pro celou škálu interpretačních rovin. Vymezení rámcového obsahu tohoto předmětu se průběžně proměňuje v souladu s nejaktuálnějším vývojem výtvarného umění, komunikačních/informačních technologií a nově publikovanými tituly. Důraz je přitom kladen na aktivní přístup studentů, jejich konfrontaci s reálnými uměleckými díly i samostudium, a to včetně rozboru vybraného zahraničního publikačního výstupu. Možné je propojení teoretického rámce předmětu s vlastními tvůrčími uměleckými aktivitami. Kurz je založen na individuálních i skupinových konzultacích s vyučujícím tak, aby v maximální možné míře vycházel vstříc partikulárním potřebám a tematickému zaměření disertačního výzkumu každého studenta.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zkouška Kolokvium
Doporučená literatura
  • Barthes, Roland. Světlá komora. Archa, Bratislava, 1994. ISBN 80-86603-28-8.
  • Bishop, C. Artifical Hells, Participatory Art and the Politics of Spectatorship. Verso, New York, 2012.
  • Bishop, Claire. Installation art: a critical history. 2005. ISBN 978-1854375186.
  • Bourriaud, N. Altermodern. Tate, London, 2009.
  • BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903-4520-4.
  • Bourriaud, Nicolas. Relational Aesthetic. Paris: Les Presse Du Reel, 1998. ISBN 2840660601.
  • Bradley, W.; Esche, Ch. (eds.). Art and Social Change. Tate Publishing, London, 2007.
  • CIPORANOV, D., KULKA, T. (eds.). Co je umění?. Pavel Mervart, Praha, 2010. ISBN 978-80-87378-46-5.
  • Císař, K. (ed.). Co je to fotografie?. Hermann & synové, 2004.
  • Danto, A. C. After the end of art: contemporary art and the pale of history. Afterall Books, London, 2014.
  • de La Boétie, Étienne. Rozprava o dobrovolném otroctví. Praha: Rybka Publishers, 2011. ISBN 80-87067-27-7.
  • Djurić, D.; Šuvaković, M. (ed.). Impossible Histories, Historical Avant-gardes, Neo-avant-gardes and Post-avant-gardes in Yugoslavia, 1918-1991. Cambridge - London, 2003.
  • e-flux journal (ed.). The Internet Does Not Exist. Berlin: Sternberg Press, 2015.
  • Flusser, V. Do univerza technických obrazů. OSVU, 2001.
  • FOSTER, Hal. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart, 2010. ISBN 80-7209-952-3.
  • Goodman, N. Jazyk umění. Nástin teorie umění. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
  • Han, Byung-Chul. Vyhořelá společnost. Praha: Rybka Publisher, 2016. ISBN 978-80-87950-05-0.
  • Horáček, Radek. Umění bez revolucí?: Proměny soudobého výtvarného umění. Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-066-0.
  • Husserl, Edmund a Patočka, Jan. Idea fenomenologie: a dva texty Jana Patočky k problému fenomenologie. Praha: Oikoymenh, 2001. ISBN 80-729-8023-8.
  • Irwin (ed.). East Art Map, Contemporary Art and Estern Europe. London: Afterall Books, 2006. ISBN 979-1846380051.
  • Janoščík, Václav. Objekt. Praha: Kvalitář s.r.o., 2015. ISBN 80-260-8639-0.
  • KESNER, L., (ed.). Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H&H, 2005. ISBN 80-7319-054-0.
  • Kessner, L. Muzeum umění v digitální podobě. Argo a NG, 2000.
  • Koleček, Michal. Ze středu ven. Umění regionů 1985 - 2010. FUD UJEP, 2014. ISBN 978-80-7414-786-9.
  • Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Praha: TORST, 2000. ISBN 978-80-7215-128-2.
  • Lacy, S. (ed.). Mapping the Terrain. New Genre Public Art. Bay Press, Seattle, 1994.
  • Laura Hoptman (ed.);Tomas Pospiszyl (ed.). Primary Documents: A Sourcebook for Eastern and Central European Art since the 1950s. MOMA, 2002.
  • Lindaurová, Lenka. Mezera. Mladé umění v Česku 1980 - 2014. Praha: CJCH, 2014. ISBN 978-80-905-317-34.
  • Lipovetsky, Gilles. Éra prázdnoty. Úvahy o současném individualismu. Praha: Prostor, 2008. ISBN 978-80-7260-190-5.
  • Lipovetsky, Gilles. Globalizovaný západ. Praha: Prostor, 2012. ISBN 978-80-7260-265-0.
  • Lipovetsky, Gilles. Paradoxní štěstí. Praha: Prostor, 2007. ISBN 978-80-7260-184-4.
  • Lipovetsky, Gilles. Říše pomíjivosti. Praha: Prostor, 2010. ISBN 978-80-7260-229-2.
  • Lipovetsky, Gilles. Soumrak povinnosti. Praha: Prostor, 2011. ISBN 978-80-7260-237-7.
  • Manovich, L. The Language of New Media. The MIT Press, 2001.
  • Maslowski, Nicolas a Šubrt, Jiří. Kolektivní paměť. K teoretickým otázkám. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2689-5.
  • McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. Praha: Jota, 2000.
  • Merleau-Ponty M. Svět vnímání. Praha, OIKOYMENH, 2008. ISBN 978-60-7298-287-5.
  • Merleau-Ponty, Maurice. Viditelné a neviditelné. Praha, 2004.
  • O´Dorethy, Brian. Uvnitř bílé krychle. Praha: Tranzit, 2014. ISBN 80-87259-30-6.
  • Owens, C. Beyond Recognition, Representation, Power, and Culture. University of California Press, Princeton University Press 1997, 1994.
  • Pachmanová, M. Věrnost v pohybu. OWP, Praha, 2001.
  • Petříček, M. Myšlení obrazem: průvodce současným filosofickým myšlením pro středně pokročilé. ISBN 978-80-87054-18-5.
  • Petříček, M. Úvod do současné filozofie. Praha, 1997.
  • Piotrowski, P. Art and Democracy in Post-Communist Europe. Reaction books, London, 2012.
  • Pospíšil Tomáš. Asociativní dějepis umění. Praha: Tranzit, 2014. ISBN 978-80-87259-28-3.
  • Sontag, Susan. O fotografii. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-718-5471-9.
  • Sturken, Marita a Cartwright, Lisa. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-55-1.
  • Ševčík, Jiří; Morganová, Pavlína; Nekvindová, Terezie; Svatošová, Dagmar. České umění 1980 - 2010. VVP AVU, 2011. ISBN 978-80-87108-27-7.
  • Thompson, N. Seeing Power. Art and Activism in the 21st Century. Melville House, 2014.
  • Wallis, B. (ed.). Art after Modernism. Rethinking Representation. The New Museum of Contemporary Art, New York, 1984.
  • Wallis, B.; Tucker, M. Art After Modernism, Rethinking Representation. David R. Godine Publisher, 1995.
  • Wiggins, E. Bradley. The Discursive Power of Memes in Digital Culture. Ideology, Semiotics and Intertextuality. Routledge, 2019.
  • ZÁLEŠÁK, J. Apocalypse Me. FAVU VUT, 2016.
  • ZÁLEŠÁK, J. Umění spolupráce, VVP-AVU, Praha. Brno, Masarykova univerzita, 2011.
  • Zuidervaart, Lambert. Art in Public, Politics, Economics and Democrati Culture. Cambridge University Press, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr