Předmět: Vybrané kapitoly z moderního a současného umění I

» Seznam fakult » FUD » KDT
Název předmětu Vybrané kapitoly z moderního a současného umění I
Kód předmětu KDT/849
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky každý akademický rok
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Szoboszlai János György, PhD., M.A.
  • Koleček Michal, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení pojmu pojem umění - srovnání umění W.A Mozarta a J. Cage. 2. Historické definice a souvislosti pojmů umění. 3. Popis složek institucionálního rámce umění. 4. Institucionální rámec umění jako systém vztahů a interakcí. 5. Definice pojmu dematerializace. 6. Definice pojmu rematerializace. 7. Teorie dematerializace a rematerializace. 8. Analýza a interpretace umění K. Malevicha z hlediska dematerializace. 9. Analýza a interpretace umění M. Duchampa z hlediska dematerializace. 10. Analýza a interpretace umění J. Kosutha z hlediska dematerializace. 11. Analýza a interpretace umění a jazyka z hlediska dematerializace. 12. Analýza a interpretace umění A. Warhola z hlediska dematerializace. 13. Analýza a interpretace umění Gilberta a George z hlediska dematerializace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Laborování
Výstupy z učení
Tématem je proces dematerializace a rematerializace ve výtvarném umění od počátku 20. století až po současné umění. Předmět zkoumá, jak byl význam přemístěn z původního fyzického objektu a vizuálního fenoménu na původní myšlenku uměleckých děl.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Student vytvoří analýzu vybraného problému umění 20., 21. století (prezentace, seminární práce v rozsahu 10ti stran, obrazová příloha s popisky), se kterou aktivně vystoupí ve výuce (20min) a poučeně se zúčastní následné diskuse. Důraz je kladen na schopnost vybudovat kvalitní otázky nad tématem, které vzbudí pozornost, odhalí hermeneutickou identitu díla, spojí problém s dnešní situací v umění a příbuzných vizuálních oborech. Napíše úspěšně písemnou práci a slovně komentuje dosažené výsledky.
Doporučená literatura
  • Allen, G. Intertextuality ? A New Critical Idiom. Routledge, London, 2000.
  • Buchloch, B. H. D. Broodthares ? Writings, Interviews, Photographs. The MIT Press, Cambridge, 1988.
  • Danto, A. C. Beyond the Brillo Box. The Noonday Press, New York, 1992.
  • Danto, A. C. The Philosophical Disenfranchisement of Art. Columbia University Press, New York, 1986.
  • Danto, A. C. The Transfiguration of the Commonplace. Harvard University Press, Cambridge, 1981.
  • De Duve, T. The Definitively Unfinished Marcel Duchamp. The MIT Press, Cambridge, 1993.
  • Godfrey, T. Conceptual Art. Phaidon, London, 1998.
  • Kosuth, J. Art after Philosophy (I-II.). Studio International, 1978.
  • Krauss, R. E. The Optical Unconscious. The MIT Press, Cambridge, 1994.
  • Lippard, L.; Chandler J. The Dematerialization of Art.. Art International, 1968.
  • Ruhrberg; Schneckenburger; Frickeová; Honnef. Umění 20. století. Malířství. Skulptury a objekty. Nová média. Fotografie. Taschen, 2004.
  • Searle, J. R. Mysl, mozek a věda; Mladá fronta. Praha, 1994. ISBN 80-204-0509-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr