Předmět: Postprodukce, socializace, participace a edukace v současném umění

» Seznam fakult » FUD » KDT
Název předmětu Postprodukce, socializace, participace a edukace v současném umění
Kód předmětu KDT/846
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dytrtová Kateřina, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět se zabývá teoretickým zázemím participačních, socializačních a edukačních strategií jako důležitou složkou postprodukčního procesu, kdy je mluveno a uvažováno o umění. Komunikační funkce umění způsobuje, že rekonstrukce významu díla není soukromý počin. Tedy ač mluvíme o interpretační šíři, je nutné stanovit její meze. Tento předmět vyhledává nástroje analýzy díla, které pomáhají dohodnout, kdy je ?tvorby významu? díla plytká, nebo dokonce chybná, a to jak na straně konstrukce díla tvůrcem, tak na straně rekonstrukce vnímatelem díla. Protože umění je disciplína, která záměrně generuje mnohoznačné objekty a destabilizuje konvenční znakové systémy, tyto inovativní odchylky se neustále prověřují a komunikují. Při takto záměrně otevřené situaci se jako jediný víceméně stabilní prvek zajišťující ?společenství myslí? jeví konvenční znaky se vžitým, tradovaným významem. Jedná se o notace fonematickou, matematickou (algebraickou), geometrickou a hudební. Všechny odchylky od této konvence, ve které ale probíhá verifikace, je nutné společně vyjednávat, dorozumět se o nich. To je obsahem myšlení a komunikace nad dílem. Předmět se zabývá tím, jak je děláno dílo, jak je rozuměno dílu, jakou úlohu sehrál kontext, jaká sociální vrstva dílo vnímá a jak aktivně a účinně se tento proces odehrává.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zkouška Kolokvium
Doporučená literatura
  • Bartlová, M. Skutečná přítomnost. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Argo, Praha, 2013. ISBN 978-80-257-0542-1.
  • BENEDICTOVÁ, R. Kulturní vzorce.. Praha: Argo, 1999. ISBN 80-7203-212-7.
  • Bertrand, Y. Soudobé vzdělávací teorie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • BOURRIAUD, N. Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
  • BYSTŘICKÝ, J.; MUCHA, I. K filosofii médií. Praha: 999 Pelhřimov, 2007.
  • Cassirer, E. Filozofie symbolických forem I. Jazyk. Praha, Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-11-9.
  • Doležel, L. Heterocosmica. Fikce a možné světy. Karolinum, Praha, 2003. ISBN 80-246-0735-2.
  • DYTRTOVÁ, K. Galerijní animace: obraz a text. FUD UJEP Ústí nad Labem, 2021.
  • DYTRTOVÁ, K. Galerijní animace: tělo a prostor. Ústí nad Labem: FUD UJEP, 2024.
  • ECO, U. Meze intrepretace. Praha, Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0740-9.
  • FULKOVÁ, M.; HAJDUŠKOVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace. 1. PF UK, 2012.
  • Gardner, H. Dimenze myšlení. Teorie rozmanitých inteligencí, Portál, 1996 Praha. 1996.
  • GEERTZ, C. Interpretace kultur. Praha, 2000. ISBN 80-85850-89-3.
  • KLEIN, Perry D. The Challenges of Scientific Literacy: From the viewpoint of second?generation cognitive science. In: International Journal of Science Education.
  • KULKA, T.; CIPORANOV, D. (eds.). Co je umění. Texty angloamerické estetiky 20. století. FF UK, 2010.
  • KULKA, T. Umění a jeho hodnoty. Logika umělecké kritiky. Argo, 2019.
  • MERLEAU ? PONTY, M. Svět vnímání. Praha: OIKOYMENH, 2008.
  • NAVRÁTIL, O. Řečiště a vlna. České umění a environmentální problematika na počátku 21. století. Brno: MU, 2020.
  • NAVRÁTIL, O. Zelené ostrovy. České umění ve věku environmentalismu 1960-2000. Brno: MU, 2017.
  • PACHMANOVÁ, M. (ed). Ex-pozice. O vystavování muzejních sbírek umění, designu a architektury. Praha: UMPRUM, 2018.
  • Peregrin, J. Význam a struktura. Oikoymenh, Praha, 1999. ISBN 80-86005-93-3.
  • Pospiszyl, T. Asociativní dějepis umění. Praha: Tranzit, 2014.
  • ŘEBÍKOVÁ, B. Poučený estetický postoj. Estetika současného umění.. Togga, 2020.
  • SLAVÍK J. et al. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Univerzita Karlova ? Karolinum, 2013.
  • SVATOŇOVÁ, K. Odpoutané obrazy: archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Academia, 2013.
  • ŠEDÁ K. UNES-CO aneb divadýlko pro turisty. Český Krumlov: Egon Schiele Art Centrum. Praha: Národní galerie, 2019.
  • Zuidervaart, L. Umění a sociální transformace. Pravda, autonomie a společenské makrostruktury.. FUD UJEP, Ústí nad Labem, 2015.
  • Zuska, V. Mimésis, fikce, distance, k estetice XX. století. Praha: Triton, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr