Předmět se zabývá teoretickým zázemím participačních, socializačních a edukačních strategií jako důležitou složkou postprodukčního procesu, kdy je mluveno a uvažováno o umění. Komunikační funkce umění způsobuje, že rekonstrukce významu díla není soukromý počin. Tedy ač mluvíme o interpretační šíři, je nutné stanovit její meze. Tento předmět vyhledává nástroje analýzy díla, které pomáhají dohodnout, kdy je ?tvorby významu? díla plytká, nebo dokonce chybná, a to jak na straně konstrukce díla tvůrcem, tak na straně rekonstrukce vnímatelem díla. Protože umění je disciplína, která záměrně generuje mnohoznačné objekty a destabilizuje konvenční znakové systémy, tyto inovativní odchylky se neustále prověřují a komunikují. Při takto záměrně otevřené situaci se jako jediný víceméně stabilní prvek zajišťující ?společenství myslí? jeví konvenční znaky se vžitým, tradovaným významem. Jedná se o notace fonematickou, matematickou (algebraickou), geometrickou a hudební. Všechny odchylky od této konvence, ve které ale probíhá verifikace, je nutné společně vyjednávat, dorozumět se o nich. To je obsahem myšlení a komunikace nad dílem. Předmět se zabývá tím, jak je děláno dílo, jak je rozuměno dílu, jakou úlohu sehrál kontext, jaká sociální vrstva dílo vnímá a jak aktivně a účinně se tento proces odehrává.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
-
Bartlová, M. Skutečná přítomnost. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Argo, Praha, 2013. ISBN 978-80-257-0542-1.
-
BENEDICTOVÁ, R. Kulturní vzorce.. Praha: Argo, 1999. ISBN 80-7203-212-7.
-
Bertrand, Y. Soudobé vzdělávací teorie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
BOURRIAUD, N. Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
BYSTŘICKÝ, J.; MUCHA, I. K filosofii médií. Praha: 999 Pelhřimov, 2007.
-
Cassirer, E. Filozofie symbolických forem I. Jazyk. Praha, Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-11-9.
-
Doležel, L. Heterocosmica. Fikce a možné světy. Karolinum, Praha, 2003. ISBN 80-246-0735-2.
-
DYTRTOVÁ, K. Galerijní animace: obraz a text. FUD UJEP Ústí nad Labem, 2021.
-
DYTRTOVÁ, K. Galerijní animace: tělo a prostor. Ústí nad Labem: FUD UJEP, 2024.
-
ECO, U. Meze intrepretace. Praha, Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0740-9.
-
FULKOVÁ, M.; HAJDUŠKOVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace. 1. PF UK, 2012.
-
Gardner, H. Dimenze myšlení. Teorie rozmanitých inteligencí, Portál, 1996 Praha. 1996.
-
GEERTZ, C. Interpretace kultur. Praha, 2000. ISBN 80-85850-89-3.
-
KLEIN, Perry D. The Challenges of Scientific Literacy: From the viewpoint of second?generation cognitive science. In: International Journal of Science Education.
-
KULKA, T.; CIPORANOV, D. (eds.). Co je umění. Texty angloamerické estetiky 20. století. FF UK, 2010.
-
KULKA, T. Umění a jeho hodnoty. Logika umělecké kritiky. Argo, 2019.
-
MERLEAU ? PONTY, M. Svět vnímání. Praha: OIKOYMENH, 2008.
-
NAVRÁTIL, O. Řečiště a vlna. České umění a environmentální problematika na počátku 21. století. Brno: MU, 2020.
-
NAVRÁTIL, O. Zelené ostrovy. České umění ve věku environmentalismu 1960-2000. Brno: MU, 2017.
-
PACHMANOVÁ, M. (ed). Ex-pozice. O vystavování muzejních sbírek umění, designu a architektury. Praha: UMPRUM, 2018.
-
Peregrin, J. Význam a struktura. Oikoymenh, Praha, 1999. ISBN 80-86005-93-3.
-
Pospiszyl, T. Asociativní dějepis umění. Praha: Tranzit, 2014.
-
ŘEBÍKOVÁ, B. Poučený estetický postoj. Estetika současného umění.. Togga, 2020.
-
SLAVÍK J. et al. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Univerzita Karlova ? Karolinum, 2013.
-
SVATOŇOVÁ, K. Odpoutané obrazy: archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Academia, 2013.
-
ŠEDÁ K. UNES-CO aneb divadýlko pro turisty. Český Krumlov: Egon Schiele Art Centrum. Praha: Národní galerie, 2019.
-
Zuidervaart, L. Umění a sociální transformace. Pravda, autonomie a společenské makrostruktury.. FUD UJEP, Ústí nad Labem, 2015.
-
Zuska, V. Mimésis, fikce, distance, k estetice XX. století. Praha: Triton, 2002.
|