Předmět: Vybrané kapitoly z moderního a současného umění II

» Seznam fakult » FUD » KDT
Název předmětu Vybrané kapitoly z moderního a současného umění II
Kód předmětu KDT/843
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky každý akademický rok
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koleček Michal, prof. Mgr. Ph.D.
  • Szoboszlai János György, PhD., M.A.
Obsah předmětu
1. Analýza a interpretace umění Ivesa Kleina z hlediska dematerializace. 2. Analýza a interpretace umění J. Cage z hlediska dematerializace. 3. Analýza a interpretace umění T. Schmitta z hlediska dematerializace. 4. Analýza a interpretace umění G. Brechta z hlediska dematerializace. 5. Analýza a interpretace umění H. Haackeho z hlediska dematerializace. 6. Analýza a interpretace umění M. Stilinoviče z hlediska dematerializace. 7. Analýza a interpretace umění R. Longa z hlediska dematerializace. 8. Analýza a interpretace umění D. Hirsta z hlediska dematerializace. 9. Analýza a interpretace umění A. Laknera z hlediska dematerializace. 10. Analýza a interpretace umění Gy. Varnai z hlediska dematerializace. 11. Synchronizace dematerializace a rematerializace v umělecké praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Laborování
Výstupy z učení
Tématem je proces dematerializace a rematerializace ve výtvarném umění od počátku 20. století až po současné umění. Předmět zkoumá, jak byl význam přemístěn z původního fyzického objektu a vizuálního fenoménu na původní myšlenku uměleckých děl.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Student vytvoří analýzu vybraného problému umění 20., 21. století (prezentace, seminární práce v rozsahu 10ti stran, obrazová příloha s popisky), se kterou aktivně vystoupí ve výuce (20min) a poučeně se zúčastní následné diskuse. Důraz je kladen na schopnost vybudovat kvalitní otázky nad tématem, které vzbudí pozornost, odhalí hermeneutickou identitu díla, spojí problém s dnešní situací v umění a příbuzných vizuálních oborech. Napíše úspěšně písemnou práci a slovně komentuje dosažené výsledky.
Doporučená literatura
  • Allen, G. Intertextuality ? A New Critical Idiom. Routledge, London, 2000.
  • Buchloch, B. H. D. Broodthares ? Writings, Interviews, Photographs. The MIT Press, Cambridge, 1988.
  • Danto, A. C. Beyond the Brillo Box. The Noonday Press, New York, 1992.
  • Danto, A. C. The Philosophical Disenfranchisement of Art. Columbia University Press, New York, 1986.
  • Danto, A. C. The Transfiguration of the Commonplace. Harvard University Press, Cambridge, 1981.
  • De Duve, T. The Definitively Unfinished Marcel Duchamp. The MIT Press, Cambridge, 1993.
  • Godfrey, T. Conceptual Art. Phaidon, London, 1998.
  • Kosuth, J. Art after Philosophy (I-II.). Studio International, 1978.
  • Krauss, R. E. The Optical Unconscious. The MIT Press, Cambridge, 1994.
  • Lippard, L.; Chandler J. The Dematerialization of Art.. Art International, 1968.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr