|
Vyučující
|
-
Koleček Michal, prof. Mgr. Ph.D.
-
Szoboszlai János György, PhD., M.A.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Analýza a interpretace umění Ivesa Kleina z hlediska dematerializace. 2. Analýza a interpretace umění J. Cage z hlediska dematerializace. 3. Analýza a interpretace umění T. Schmitta z hlediska dematerializace. 4. Analýza a interpretace umění G. Brechta z hlediska dematerializace. 5. Analýza a interpretace umění H. Haackeho z hlediska dematerializace. 6. Analýza a interpretace umění M. Stilinoviče z hlediska dematerializace. 7. Analýza a interpretace umění R. Longa z hlediska dematerializace. 8. Analýza a interpretace umění D. Hirsta z hlediska dematerializace. 9. Analýza a interpretace umění A. Laknera z hlediska dematerializace. 10. Analýza a interpretace umění Gy. Varnai z hlediska dematerializace. 11. Synchronizace dematerializace a rematerializace v umělecké praxi.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Laborování
|
|
Výstupy z učení
|
Tématem je proces dematerializace a rematerializace ve výtvarném umění od počátku 20. století až po současné umění. Předmět zkoumá, jak byl význam přemístěn z původního fyzického objektu a vizuálního fenoménu na původní myšlenku uměleckých děl.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Student vytvoří analýzu vybraného problému umění 20., 21. století (prezentace, seminární práce v rozsahu 10ti stran, obrazová příloha s popisky), se kterou aktivně vystoupí ve výuce (20min) a poučeně se zúčastní následné diskuse. Důraz je kladen na schopnost vybudovat kvalitní otázky nad tématem, které vzbudí pozornost, odhalí hermeneutickou identitu díla, spojí problém s dnešní situací v umění a příbuzných vizuálních oborech. Napíše úspěšně písemnou práci a slovně komentuje dosažené výsledky.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Allen, G. Intertextuality ? A New Critical Idiom. Routledge, London, 2000.
-
Buchloch, B. H. D. Broodthares ? Writings, Interviews, Photographs. The MIT Press, Cambridge, 1988.
-
Danto, A. C. Beyond the Brillo Box. The Noonday Press, New York, 1992.
-
Danto, A. C. The Philosophical Disenfranchisement of Art. Columbia University Press, New York, 1986.
-
Danto, A. C. The Transfiguration of the Commonplace. Harvard University Press, Cambridge, 1981.
-
De Duve, T. The Definitively Unfinished Marcel Duchamp. The MIT Press, Cambridge, 1993.
-
Godfrey, T. Conceptual Art. Phaidon, London, 1998.
-
Kosuth, J. Art after Philosophy (I-II.). Studio International, 1978.
-
Krauss, R. E. The Optical Unconscious. The MIT Press, Cambridge, 1994.
-
Lippard, L.; Chandler J. The Dematerialization of Art.. Art International, 1968.
|