The course of Traditional materials and contemporary design is based on a critical approach to traditional materials and application in all disciplines of contemporary applied art. The content of this thematic block is focused on cultural, political, economic, technological, and intellectual conditions, which co-create current trends in using traditional materials in contemporary applied art, design, and architecture. Part of the thematic block is also a generally-historical and philosophical discourse. Partial themes: - Design, applied arts, and material practice - Natural materials, handicraft, and creator's individuality - Material connotations in engaged design - "recycling" and "green" design - Mechanical processing of traditional materials surface by means of digital technologies - "Scorned" materials - processing of materials, which are on the fringe of applied art - Locally frequented materials as part of the cultural heritage Exotic natural materials in the era of post-colonialism and globalization
The gained capabilities constitute an encompassment and an aquirement of knowledge and experience in the given field of study, they result from a concrete annotation of the subject and are aimed at a profile´s fulfilment of the graduate of the given field of study.
|
-
Čapek, J. Umění přírodních národů. Dauphin, 1996.
-
Dilnot, C.; Boztepe, S. Design and the Creation of Value. Bloomsbury, 2017.
-
Eco, U. Umění a krása ve středověké estetice. Argo, 1998.
-
Filip, J. Umělecké řemeslo v pravěku. Společnost přátel starožitností, 1941.
-
Fletcher, K.; St. Pierre, L.; Tham, M. Design and Nature. Routledge, 2019.
-
Fraser, D. Primitive Art. Doubleday, 1962.
-
Gans, H. J. Popular Culture and HighCulture: An Analysis and Evaluation of Taste. Basic Books, 1999.
-
Harrison, J. E. Ancient Art & Ritual. Kessinger Publishing, 1996.
-
Hlaváček, J. Umění je to, co dělá život zajímavější než umění (jak praví r. f.). Artefakt, 1999.
-
Hoffman, A. R. Sketching as Design Thinking. Routledge, 2019.
-
Honzík, K. Tvorba životního slohu: Stati o architektuře a užitkové tvorbě vůbec. Horizont, 1976.
-
J. PETRÁŇ. Dějiny hmotné kultury I/1-2. Praha, 1985.
-
Jameson, F. Postmodernismus neboli kulturní logika pozdního kapitalismu. Praha, 2016.
-
Kroupa, J. Umělci, objednavatelé a styl: Studie z dějin umění. Barrister & Principal, 2006.
-
KULKA, T. Umění a falzum. Academia, Praha, 2004. ISBN 80-200-0954-X.
-
Kulka, T. Umění a kýč. Torst, 2000.
-
Manning, B. Evolution, Genesis, Terra, Galaxy, Botanica, Glass. Work in Progress, Nizozemsko, 2003.
-
McDermott, C. Design: The Key Concept. Routledge, 2007.
-
MOKREJŠ, Antonín. Umění ? a k čemu?.. Praha, 2002. ISBN 80-7254-199-4.
-
MOLDAN, B. Podmaněná planeta. Praha, 2009. ISBN 978-80-246-1580-6.
-
Morant, H. de. Dějiny užitého umění. Odeon, 1983.
-
Noël Rileyová. Dějiny užitého umění: vývoj užitého umění a stylistických prvků od renesance do postmoderní doby. Slovart, 2004.
-
Reubens, R. Holistic Sustainability Though Craft-Design Collaboration. Routledge, 2019.
-
Rousová, H. A(bs)trakce. Čechy mezi centry modrnity 1918-1950. Nejen o vztazích volného a užitného umění. UMPRUM, 2016.
-
Thomas, K. L. (ed.). Material Matters: Architecture and Material Practice. Routledge, 2006.
|