Kurs Tradiční materiály a současný design je založen na kritickém přístupu k tradičním materiálům a jejich aplikaci ve všech disciplinách současného užitého umění. Obsah tohoto tematického celku je zaměřen na kulturní, politické, ekonomické, technologické a intelektuální předpoklady, které spoluutvářejí aktuální trendy v užití tradičních materiálů v současném užitém umění, designu a architektuře. Součástí tematického bloku je i obecně-historický a filosofický diskurs. Dílčí témata: - Design, užité umění a materiálová praxe. - Přírodní materiály, řemeslo a individualita tvůrce. - Materiálové konotace v angažovaném designu - "recyclying" a "green" design. - Mechanické opracování povrchu tradičních materiálů prostřednictvím digitálních technologií. - "Opovrhované" materiály - zpracování surovin stojících na pokraji zájmu užitého umění. - Lokálně frekventované materiály jako součást kulturního dědictví. - Exotické přírodní materiály v éře postkolonialismu a globalizace. - Užité umění, řemeslo a design jako slohotvorný a sociotvorný fenomén. Kurz je založen na individuálních i skupinových konzultacích s vyučujícím tak, aby v maximální možné míře vycházel vstříc partikulárním potřebám a tematickému zaměření disertačního projektu každého studenta.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
-
Čapek, J. Umění přírodních národů. Dauphin, 1996.
-
Dilnot, C.; Boztepe, S. Design and the Creation of Value. Bloomsbury, 2017.
-
Eco, U. Umění a krása ve středověké estetice. Argo, 1998.
-
Filip, J. Umělecké řemeslo v pravěku. Společnost přátel starožitností, 1941.
-
Fletcher, K.; St. Pierre, L.; Tham, M. Design and Nature. Routledge, 2019.
-
Fraser, D. Primitive Art. Doubleday, 1962.
-
Gans, H. J. Popular Culture and HighCulture: An Analysis and Evaluation of Taste. Basic Books, 1999.
-
Harrison, J. E. Ancient Art & Ritual. Kessinger Publishing, 1996.
-
Hlaváček, J. Umění je to, co dělá život zajímavější než umění (jak praví r. f.). Artefakt, 1999.
-
Hoffman, A. R. Sketching as Design Thinking. Routledge, 2019.
-
Honzík, K. Tvorba životního slohu: Stati o architektuře a užitkové tvorbě vůbec. Horizont, 1976.
-
J. PETRÁŇ. Dějiny hmotné kultury I/1-2. Praha, 1985.
-
Jameson, F. Postmodernismus neboli kulturní logika pozdního kapitalismu. Praha, 2016.
-
Kroupa, J. Umělci, objednavatelé a styl: Studie z dějin umění. Barrister & Principal, 2006.
-
KULKA, T. Umění a falzum. Academia, Praha, 2004. ISBN 80-200-0954-X.
-
Kulka, T. Umění a kýč. Torst, 2000.
-
Manning, B. Evolution, Genesis, Terra, Galaxy, Botanica, Glass. Work in Progress, Nizozemsko, 2003.
-
McDermott, C. Design: The Key Concept. Routledge, 2007.
-
MOKREJŠ, Antonín. Umění ? a k čemu?.. Praha, 2002. ISBN 80-7254-199-4.
-
MOLDAN, B. Podmaněná planeta. Praha, 2009. ISBN 978-80-246-1580-6.
-
Morant, H. de. Dějiny užitého umění. Odeon, 1983.
-
Noël Rileyová. Dějiny užitého umění: vývoj užitého umění a stylistických prvků od renesance do postmoderní doby. Slovart, 2004.
-
Reubens, R. Holistic Sustainability Though Craft-Design Collaboration. Routledge, 2019.
-
Rousová, H. A(bs)trakce. Čechy mezi centry modrnity 1918-1950. Nejen o vztazích volného a užitného umění. UMPRUM, 2016.
-
Thomas, K. L. (ed.). Material Matters: Architecture and Material Practice. Routledge, 2006.
|