Předmět: Současný středoevropský grafický design

» Seznam fakult » FUD » KDT
Název předmětu Současný středoevropský grafický design
Kód předmětu KDT/804
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slejška Michal, doc. ak. mal.
  • Vartecká Anna, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Existují určitá, historickými okolnostmi podmíněná specifika středoevropské kulturní tradice? Jakou roli sehrávaly (a sehrávají) zdejší intelektuální kruhy? Jaké funkce (informační, společenské, ideologické, estetické?) plní grafický design? V čem se nároky kladené na středoevropský grafický design 20. a 21. století odlišují od potřeb požadovaných ve zbytku světa, pokud je možné o takovýchto odlišnostech v éře globalizace hovořit? Jak se při konstituci předválečného a poválečného středoevropského grafického názoru projevovaly většinové politické názory respektive levicové preference a pretence představitelů státní moci? Selhala avantgarda a stali se její zástupci tvářemi oficiální politické propagandy? Rezignuje současný grafický design na domácí tradici? Přeorientoval se díky digitálním technologiím, změnám společenských paradigmat a spolu s nástupem sociálních sítí a online platforem na globalizačně (komerční) vizualitu? Jaké je jeho nové poslání? Takovými a mnoha dalšími okruhy se zabývá diskusní tematický blok Současný středoevropský grafický design, jehož výstupem jsou esej a doktorské kolokvium vymezené nastíněným teoretickým diskursem. Kurz je založen na individuálních i skupinových konzultacích s vyučujícími tak, aby v maximální možné míře vycházel vstříc partikulárním potřebám a tematickému zaměření disertačního výzkumného projektu každého studenta. Volba vyučujícího je podmíněna zaměřením doktoranda (doc. ak. mal. Michal Slejška - aktuální tendence grafického designu; Mgr. Anna Vartecká, PhD. - dějiny grafického designu)
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zkouška Kolokvium
Doporučená literatura
  • Allen, T. Solving Critical Design Problems. Routledge, 2018.
  • Audrey Bennett;Steven Heller. Design Studies: Theory and Research in Graphic Design. Allworth Press, 2001.
  • Aynsley Jeremy. Century of Graphic Design,A:Graphic Design Pioneers of the 20th Century. Mitchell Beazley, 2001.
  • BEECH, A.; MACKAY, R.; WITGEN, R. Cold War / Cold World. MIT Press, 2019.
  • Beech, A.; Mackay, R.; Witgen, R. Language and Possible Worlds. The MIT Press, 2020.
  • Boyl, B. L. M. Interactions for Designers. How To Make Things People Love. Routledge, 2018.
  • Daniel Mason. Materials, Process, Print: Creative Ideas For Graphic Design. Laurence King, 2007.
  • de BARTOLO, C.; SPIEKERMANN, E.; COLES, S. Explorations in Typography. 101 Editions, 2016.
  • FOSTER, H.; KRAUSOVÁ, R.; BOIS, Y. A.; BUCHLOH, B. Umění po roce 1900. Slovart, 2007.
  • HOPTMAN, L.; POSPISZYL, T. (eds.). Primary Documents. A Sourcebook for Eastern and Central European Art since the 1950´s.. MOMA, 2002.
  • Hubatová-Vacková, L.; Pachmanová, M.; Pečínková, P. (eds.). Věci a slova. Umělecký průmysl, užité umění a design v české teorii a kritice 1870-1970. UMPRUM, Praha, 2014.
  • Jiří Pelcl. Český design 1995-2000. Prostor, 2001.
  • Judlová, M. Ohniska znovuzrození. České umění 1956-1963. Praha, GHMP, 1994.
  • Kalinová, L.. Společenské proměny v čase socialistického experimentu : K sociálním dějinám v letech 1945-1969. Academia Praha, 2007.
  • Kolesár, Z. Kapitoly z dějin designu. AAAD, Praha, 2004.
  • Kolesár, Z. Kapitoly z dejín grafického dizajnu. Bratislava, 2006.
  • Krysinnski, M. J. The Art of Type and Typography. Explorations in Use and Practice. Routledge, 2017.
  • Lipovetsky, Gilles. Paradoxní štěstí. Praha: Prostor, 2007. ISBN 978-80-7260-184-4.
  • Liz McQuiston. Graphic Agitation 2. Phaidon Press, 2007.
  • Liz McQuiston. Graphic Agitation. Phaidon Press, 2006.
  • Michael Bierut (ed.);Steven Heller (ed.);William Drenttel (ed.);DK Holland (ed.). Looking Closer: Critical Writings on Graphic Design. Allworth Press, 2006.
  • MŰLLER-BROCKMANN, J.; MŰLLER-BROCKMANN, S. of the Poster / Geschichte des Plakates / Histoire de l´´af. Phaidon, 2006.
  • Pomajzlová,A. (ed.). Expresionismus a české umění 1905-1927. NG, 1994.
  • Roger Walton. The Big Book of Graphic Design. Harper Collins, 2007.
  • Rousová, H. (ed.). Vademecum moderního umění v Čechách a na Moravě. Gallery, 2002.
  • Slavoj Žižek. Mluvil tu někdo o totalitarismu?. Tranzit, 2007.
  • Solpera, J. Klasifikace typografických písem latinkových. Revolver Revue 77, 2009.
  • Studio Najbrt. Život, štěstí, překvapení. Torst, 2007.
  • Šula, T. Ambientní média v reklamě. UTB, 2017.
  • Švácha, R.; Platovská, M. Dějiny českého výtvarného umění V, 1939-1958. Praha, Academia, 2005.
  • Švácha, R.; Platovská, M. Dějiny českého výtvarného umění VI, 1958-2000. Praha, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr