Tematický blok Vizuální komunikace je zaměřen na kodifikaci vizuálních symbolů éry informatiky a na proces komunikace mezi globalizovanou společností a celou škálou aktuálních podob současného technického obrazu. Předmět Vizuální komunikace v rámci doktorského studia zhodnocuje psychologické, rétorické, kognitivní, sémiotické, narativní a etické aspekty percepce zrakového vjemu, ale zároveň zahrnuje veškeré oblasti současné vizuální kultury: typografii, grafický design, fotografii, videoart a interaktivní média. Posluchači prozkoumávají způsob, jakým myšlenkové procesy pracují s dílčími znaky vizuálního výrazu a stávají se stavebními pilíři výjevu - obrazové informace. Mechanismy sdílení vizuální informace jsou v rámci tohoto celku nahlíženy z perspektivy historických souvislostí, osobního zaujetí, technické (technologické) determinace a obecného kulturního povědomí. Kurz je založen na přednáškových blocích a na individuálních i skupinových konzultacích s vyučujícím tak, aby v maximální možné míře vycházel vstříc partikulárním potřebám a tematickému zaměření disertačního výzkumu každého studenta. Vybraná přednášková témata budou každoročně přizpůsobována konkrétní skupině doktorandů a tématům jejich doktorského výzkumu. Garant předmětu zároveň přizve k přednáškám další odborníky z akademického prostředí či z praxe a jejich výstupy i následnou diskusi bude moderovat. Výběr expertů (akademiků z jiných VŠ, umělců, designérů, kurátorů) je tedy v gesci garanta předmětu, který je zároveň předsedou oborové rady a garantem celého studijního programu. Na základě tématu vybrané přednášky studenti sepíší seminární práci, kterou obhájí během zkoušky.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
-
Arnheim, R. Art and Visual Perception. A Psychology of the Creative Eye. Bercley, 1974.
-
Arnheim, R. Visual Thinking. Berkeley University of California Press, 1972.
-
Bertrand, I. Media Research. Methods: Audience, Institutions, Texts. Palgrave Macmillian, 2004.
-
Bolton, R. (ed.). Contest of Meaning:Critical History of Photography. MIT Press, 1989.
-
Borgdorff, H.; Peters, P.; Pinch, T. Dialogues between Artistic Research and Science and Technology Studies. Routledge, 2019.
-
Brown, J. K. Making Culture Visible. Routledge, 2005.
-
Cage, J. Color and Meaning. Berkeley, 2000.
-
Crary, J. Suspensions of Perception (Attention, Spectacle, and Modern Culture). MIT Press, 2001.
-
Elkins, J. Proč lidé pláčou před obrazy. Academia, 2007.
-
Elkins, J. Visual Studies (A Sceptical Introduction). Routledge, 2000.
-
Flusser, V. Do univerza technických obrazů. OSVU, 2001.
-
Green, Rachel. Internet Art. Thames and Hudson, 2004.
-
Hanáková, P. Výzva perspektivy. Obraz a jeho divák od malby quatrtrocenta k filmu a zpět. Praha, Academia, 2008. ISBN 80-200-1625-6.
-
Holly, A., Moxey, K. (edit.). Art Historz, Aesthetics, Visual Studies. Sterling & Francine Art Institute, 2002.
-
Jenkins, H. Textual poachers: Television Fans and Participatory Culture (Studies in Culture and Communication). Routledge, 1992.
-
Kalina, P. Umění a mystika. Academia, 2013.
-
Kesner (ml.), L. Vizuální teorie: Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. H + H, 1997.
-
Kessner, L. Muzeum umění v digitální podobě. Argo a NG, 2000.
-
Kunczik, M. Základy masové komunikace. Karolinum, 1995.
-
Lester, M. Visual Communication. Wadsworth, 2005.
-
Mirzoeff, N. An Introduction to Visual Culture. Routledge, 2002.
-
Navas, E. Art, Media Design, and Postproduction. Open Gidelines on Appropriation and Remix. H+H, 1997.
-
Nijholt, A. (ed.). Brain Art. Brain-Computer Interfaces for Artistic Expression. Springer, 2019.
-
Paul, Christiane. Digital Art. Thames and Hudson, 2015.
-
Prokop, Dušan a Půtová, Barbora. Kultura, estetično, umění. Malá Skála, 2014. ISBN 978-80-86776-12-5.
-
Schulz, W. Anylýza obsahu mediálních sdělení. Karolinum, 2005.
-
Smith, K. (ed.) Moriartz, S. (ed.). Handbook of Visual Communication Theory, Methods, and Media. Lawrence Erlbaum Associates, Inc., 2004.
-
Švantner, M.; Karl´a, M.; Šedivcová, K. Sémiotické marginálie. Mezi epistemologií, estetikou a politikou. Togga, 2019.
-
Volek, E. Znak, funkce, hodnota. Paseka, 2004.
-
Williams, R. Visual Communication: Integrating Media, Art, and Science. Lawrence Erlbaum Associates, 2007.
|