Předmět: Multimediální aspekty současného výtarného umění

» Seznam fakult » FUD » KDT
Název předmětu Multimediální aspekty současného výtarného umění
Kód předmětu KDT/800
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mrkus Pavel, doc. Mgr.A.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět Multimediální aspekty současného výtvarného umění si klade za cíl zpřístupnit pluralitu a heterogenitu umění dvacátého i dvacátého prvního století, včetně nástupu "nových" médií a přimět studenty vnímat zejména období poslední třetiny dvacátého století a počátku dvacátého prvního století v širších kontextech jako logické vyústění sociálních, politických a ekonomických aspektů své doby. Kurz se zaměřuje na: - Sledování impulsů a globálních trendů vyrůstajících jak z kultury západní, tak z transformujícího se postkomunistického prostředí střední a východní Evropy, i kultur mimoevropských. - Reflexi vývoje umění především ve středoevropském regionu a problematiku spojenou s tímto geografickým a kulturním fenoménem. Zabývá se vymezením, identitou a současnou sebereflexí tohoto regionu a uměním jednotlivých jeho zemí, střetem internacionálních a lokálních trendů a tradic. - Rozvoj schopnosti orientace v současném českém výtvarném dění a zařazením jeho představitelů do středoevropského, evropského a světového kontextu. - Nástup nových médií a sledování jejich stále sílícího vlivu na podoby současného umění. - Definování širších souvislostmi mezi dějinami výtvarného umění a přesahy do oblasti sociologie, filosofie, politiky, kulturní antropologie, gender studies a dalších disciplín. Kurz je založen na individuálních i skupinových konzultacích s vyučujícím tak, aby v maximální možné míře vycházel vstříc partikulárním potřebám a tematickému zaměření výzkumné a umělecké práce každého studenta. Je zakončen odevzdáním seminární práce a její obhajobou v rámci kolokviální zkoušky.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zkouška Kolokvium
Doporučená literatura
  • Behnke, Ch.; Kastelan, C.; Knoll, V.; Wuggening, U. Art in the Periphery of the Center. Sternberg Press, 2016.
  • Borgdorff, H.; Peters, P.; Pinch, T. Dialogues between Artistic Research and Science and Technology Studies. Routledge, 2019.
  • Bourriaud, N. Altermodern. Tate, London, 2009.
  • Bourriaud, N. PostProduction. Tranzit Praha, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
  • Eco, U. Interpretácia a nadinterpretácia. Archa, 1995.
  • Flusser, V. Do universa technických obrazů. Praha, 2001.
  • Foster, H.; Krausová, R.; Yve-Alain, B.; Buchloh, B. Umění po roce 1900. Slovart, 2007.
  • Green, R. Internet Art. Thames and Hudson, 2004.
  • Greenberg, B.; Ferguson, B. W.; Nairne, S. Thinking about Exhibitions. Routledge, 1996.
  • Heim, M. The Metaphysics of Virtual Reality. Oxford University Press, 1994. ISBN null.
  • Jameson, F. Postmodernismus neboli kulturní logika pozdního kapitalismu. Praha, 2016.
  • Janoščík, V. Nespavost. UMPRUM, 2018.
  • Jenkins, H. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. NYU Press, 2006.
  • kol. autorů. Dějiny českého výtvarného umění V. 1939-1958. Academia, 2005.
  • kol. autorů. Dějiny českého výtvarného umění VI / 1-2. 1958-2000. Academia, 2007.
  • Lumley, R. The Museum Time Machine. Routledge, London, 1988.
  • Marincola, P. (ed-). Curating Now: Imaginative Practice / Public Responsibility. Philadelphia, 2001.
  • McLuhan, H.M. Člověk, média a elektronická kultura. Jota s.r.o., Brno. 2000.
  • McLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 2011.
  • Pachmanová, M. Věrnost v pohybu. OWP, 2001.
  • Paul, Ch. Digital Art. Thame& Hudson, London, 2003.
  • Pospiszyl, T. Asociativní dějepis umění. Poválečné umění napříč generacemi a médii (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film). Tranzit, 2014.
  • Pospiszyl, T. (ed.). Před obrazem, Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. OSVU, Praha, 1998.
  • Rusnáková, K. História a teória mediálného umenia na Slovensku. VŠVU, Afad Press, 2006.
  • Sandell, R. Museums, Prejudice and the Reframing of Difference. Routledge, London, 2006.
  • Turcle, S. Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet. Simon & Schuster, 1997.
  • Vodrážka, M. Výtvarné umění a jeho subverzivní role v období normalizace. Centrum pro dokumentaci totalitních režimů, 2019.
  • Wade, G. Curating in the 21st Century. Wallsall, 2000.
  • Weinberger, D. Everything Is Miscellaneous: The Power of the New Digital Disorder. Times Books, 2007.
  • Weintraub, L. Art on the Edge and Over: Searching for Art´s Meaning in Contemporary Society 1970s-1990s. Art Insights, 1997.
  • Williams, R.; Newton, J. H. Visual Communication: Integrating Media, Art and Science. Routledge, 2007.
  • Zuidervaart, L. Umění a sociální transformace. Pravda, autonomie a společenské makrostruktury.. FUD UJEP, Ústí nad Labem, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr