Předmět: Vybrané kapitoly z dějin kultury a designu II

» Seznam fakult » FUD » KDT
Název předmětu Vybrané kapitoly z dějin kultury a designu II
Kód předmětu KDT/755
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky každý akademický rok
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dytrtová Kateřina, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Design a umění, výkladová soustava, role kontextu, H., F. Campana, M. Bengtsson. 2. Funkce designu, funkce umění, kýč, jeho dobové proměny, populárnost, většinový a menšinový divák. 3.-4. Kritický a spekulativní design, vztah k tvůrcům i k uživatelům designu. 5. Analýza metafory v umění: Richard Deacon. 6. Analýza metafory v designu: Nipa Doshi, Mattia Bonetti. 7. Umělci odkazující k designu: Walead Beshty, Haim Steinbach. 8. Designéři s vazbou na svět umění: Hella Jongerius, Fabio Mauri. 9.-10. Zvuky a akustický prostor, technologické a symbolické; popis, koncepce, metafora. 11. Tradice, tradiční materiálové postupy v současném umění a designu. 12. Zelený design, udržitelnost, spotřeba.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět teoreticky objasňuje rozhraní oblastí umění a designu, kde jsou klíčovými pojmy intencionalita tvůrce, výkladová rovina a diskurz daného oboru. S tímto rozhraním souvisí role kontextu, bytí předmětu "v roli", tedy v jisté funkci. Předmět zavádí témata kritického a spekulativního designu jak ve vztahu k tvůrcům, tak k uživatelům designu. Zajišťuje výklad symbolu a metafory, které v tomto předmětu pomohou odlišit funkce designu a umění. Témata střídají stanovisko designéra a umělce. Souvisejícími tématy jsou oblasti tradice a folklóru a jejich případné citace. Vybranou kapitolou je i oblast zvuku a akustického prostoru, kde se odlišuje technologické a symbolické užití vybraných prostředků. Studenti vystupují s vlastními tématy v perspektivě obou disciplín, kdy je cílem zpřesnit a sdílet oborový jazyk.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Účast v seminářích, docházka
Doporučená literatura
  • Bystřický J., Mucha I. K filozofii médií. 999 Pelhřimov, 207. ISBN 978-80-86391-23-6.
  • Bystřický J., Mucha I. Simulace, systémy a kontingence. Praha: 999 Pelhřimov, 2002. ISBN 80-86391-07-8.
  • CASSIRER, Ernst. (1996) Filozofie symbolických forem I. Jazyk. Praha: Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-10-0.
  • Červenka, M. Fikční světy lyriky. Praha - Litomyšl - Paseka, 2003.
  • Doležel, L. Heterocosmica. Fikce a možné světy. Karolinum, Praha, 2003. ISBN 80-246-0735-2.
  • Doležel, L. Heterocosmica. Fikce a možné světy. Praha: Karolinum, 2003.
  • Dvořák, T. Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha, 2010.
  • DYTRTOVÁ, K. Interpretace a metody ve vizuálních oborech. Acta Universitatis UJEP ÚL, 2013.
  • DYTRTOVÁ, K. Metafora a médium. Ústí nad Labem, FUD UJEP, 2019.
  • Dytrtová, K. Umění a design - revize aktuálních funkcí. In: Kolečková, Z.; Koleček, M. (ed.). Design Ústí, UJEP, 2015. ISBN 978-80-7414-964-1.
  • FOSTER, KRAUSS, BOIS, BUCHLOH. Umění po roce 1900. Modernismus. Antimodernismus. Postmodernismus. Praha, Slovart, 2007.
  • GOODMAN, N. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Academia, Praha, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
  • Peregrin, J. Význam a struktura. Oikoymenh, Praha, 1999. ISBN 80-86005-93-3.
  • RUHRBERG, et.al. Umění 20. století: malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie. Praha: Slovart, 2004. ISBN 80-7209-521-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr