Předmět: Oborový software V

» Seznam fakult » FUD » KDE
Název předmětu Oborový software V
Kód předmětu KDE/FU064
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vlasák Robert, doc. MgA.
  • Janda Jiří Philippe, Ing. arch.
Obsah předmětu
1. Úvod a inspirace (3D ve vizuální komunikaci, aktuální příklady z praxe) 2. Základy Blenderu I (Navigace, základní objekty, viewport a manipulace) 3. Základy Blenderu II (Modelování tvarů, extruze, jednoduché objekty) 4. Materiály a barvy (Shader Editor, základní barvy, textury a povrchy) 5. Kamera a kompozice (Práce s kamerou, rámování záběru, světlo a stín) 6. Render a výstupy (Tvorba statického výstupu a krátké animace) 7. Úvod do AI nástrojů (Text-to-image, tvorba patternů, generování stylů) 8. AI a design (Moodboard z AI, layouty, podklady pro grafický návrh) 9. Tvorba konceptu (Konzultace námětu: obal, plakát, vizuál, pohyblivý výstup) 10. Projekt ? návrh kompozice (Skica, AI návrh + 3D rozvržení ve scéně) 11. Projekt ? realizace I (Samostatná práce, individuální podpora) 12. Projekt ? realizace II (Finalizace, render, postprodukce, příprava na prezentaci) 13. Prezentace (Prezentace výstupů a reflexe přístupu a zpracování)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na úvod do práce s otevřeným 3D softwarem Blender a na základy využití generativní umělé inteligence v oblasti vizuální komunikace. Cílem kurzu je rozšířit vizuální repertoár studentů grafického designu o 3D prostor, textury, světlo a pohyb, a propojit jej s aktuálními AI nástroji, které slouží jako inspirace i produkční prostředek. Výuka se soustředí na praktické zvládnutí základních technik 3D modelování, shadingu, kompozice a renderingu, a zároveň představí možnosti využití AI ve formě text-to-image, image-to-3D nebo generování vizuálních prvků. Předmět reflektuje současné směřování vizuálního designu, kde se stírají hranice mezi grafikou, animací, 3D a interaktivním médiem. Cíle kurzu: Osvojit si základy práce v Blenderu z pohledu vizuální komunikace. Seznámit se s nástroji generativní AI jako zdrojem vizuální inspirace a tvorby. Vytvořit vizuálně silný a osobní výstup, který propojí klasickou grafickou práci s 3D nebo AI.
Orientace v základech 3D modelování a renderování pro vizuální komunikaci. Schopnost využít AI nástroje jako součást vizuálního procesu. Vytvoření autorského výstupu v kontextu současného grafického designu. Schopnost kombinovat klasické a digitálně generované prvky do jednotného výrazu.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předchozích předmětů zaměřených na digitální vizuální tvorbu.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast ve výuce a konzultacích. Pravidelné odevzdávání dílčích úkolů. Vypracování a prezentace autorského vizuálního výstupu. Krátká reflexe procesu formou dokumentace (např. PDF nebo video).
Doporučená literatura
  • BODEN, Margaret. The Creative Mind: Myths and Mechanisms [online]. 2004.
  • BROWNLEE, Jason. A Gentle Introduction to Generative Adversarial Networks (GANs) [online]. 2019.
  • GOODFELLOW, Ian; BENGIO, Yoshua a COURVILLE, Aaron. Deep learning. Adaptive computation and machine learning series. Cambridge, MA: MIT press, 2016. ISBN 978-0262035613.
  • KOUKOLÍK, František. Nezapomenu!: navždy vděčná vaše inteligence umělá. Praha: Galén, 2024. ISBN 978-80-7492-705-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr