Předmět: Ateliér a dílny IV

» Seznam fakult » FUD » KDE
Název předmětu Ateliér a dílny IV
Kód předmětu KDE/837
Organizační forma výuky Ateliér + Ateliér
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky každý akademický rok
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čapek Jan, doc. MgA.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Ateliér Produktový design vychovává komplexně vzdělané osobnosti - designéry, schopné individuálně, nebo v týmu, řešit projekt na základě poznání, ověření a převedení formy stávající do formy následné (budoucí). Důraz je kladen na rozvíjení plošného a prostorového myšlení, při zvládnutí klasických disciplin (kresba, modelování ) a současných moderních nástrojů výpočetní techniky (modelování a prezentace v grafických a modelovacích programech 2D a 3D). Program výuky je tedy založen na ověřených metodách konzervativního způsobu výuky (kresba a modelování, studium přírody a její zákonitosti ve vývoji formy) v kombinaci s moderními prvky, zejména studiem nejmodernějších poznatků vývoje technologií, materiálů a aplikací výpočetní techniky v tvůrčím procesu. Nedílnou součástí výuky je i studium ekonomických a humanitních oborů a jejich transformace do reálného výstupu pro potřebu komunikace a prezentace. Cílem je vychovat osobnost, která přijímá a zpracovává informace dané výukou, je komunikativní a vstřícná novým myšlenkám, konzervativní ve využívání zkušeností a hodnot ověřených časem a praxí, přináší nové informace a myšlenky odpovídající době. Výuka je zaměřena na rozvoj samostatnosti, kreativity, flexibility, logické úvahy a orientace v problematice vývoje průmyslových výrobků.
Po absolvování prvního semestru magisterského studia student umí konzultovat a obhajovat svoji tvorbu před kolegy a odborníky z oboru, díky čemuž zná svoji úroveň a uceluje přístup k práci. Umí komunikovat a spolupracovat v rámci týmových projektů. Student má základní dovednosti pro modelování ve 3D softwaru a umí je využít pro svoji tvůrčí práci. Při řešení projektů umí navrhnout vlastní koncepci produktu (projektu), zhotovit jej a je schopen jej odprezentovat a obhájit.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

1. Plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. Aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
Doporučená literatura
  • Brooker, G.: Stone, S. Co je interiérový design. Slovart, 2011. ISBN 978-80-7391-435-6.
  • Fiell, Ch.; Fiell, P. Design 20. století. Slovart, 2003. ISBN 978-80-7209-560-5.
  • Fiell, Ch.; Fiell, P. Design 21. století. Slovart, 2004. ISBN 978-80-7209-619-2.
  • Heskett, J. Industrial Design. Oxford University Press, 1980.
  • Hubatová-Vacková, L.; Pauknerová, P.; Říha, C. (eds.). Současný design, architektura a urbanismus. UMPRUM, 2015. ISBN 978-80-87989-00-5.
  • Hubatová-Vacková, L.; Říha, C. (eds.). Husákovo 3+1. Bytová kultura 70. let. UMPRUM, 2018. ISBN 978-80-87989-65-4.
  • Kanická, L. Design nábytku v současném světě. Brno: ERA, 2009. ISBN 978-80-736-107-6.
  • Kolektiv autorů. Z dějin průmyslového designu 1-5. NTM, Praha, 1996.
  • Kolesár, Z. Kapitoly z dejín dizajnu 1, 2. Bratislava, 1998.
  • Lidwell, W.; Holden, K.; Butler, J. Universal Principles of Design, 100 Ways to Enhance Usability, Influence Perception, Increase Appeal, Make Better Design Decisions, and Teach Through Design. Rockport pub., 2003.
  • Michl, J. Funkcionalismus, design, škola, trh: Čtrnáct textů o problémech teorie a praxe moderního designu. Brno, Barrister & Principal, 2012.
  • Michl, J. Funkcionalismus, design, škola, trh. VŠUP, 1983. ISBN 978-80-86863-8.
  • Pauly, J. (ed.). Stopy designu ve sbírkách NTM 1. Průmyslový design 1830-1914. NTM, Praha, 1998.
  • Pauly, J. (ed.). Stopy designu ve sbírkách NTM 2. Průmyslový design 1918-1938. NTM, Praha, 2003.
  • Taylor, B. B.; Chareau, P. Designer and Architect. Koln, 1992.
  • Wang, B. Concurrent Design of Products, Manufacturing Processes and Systems. Gordon and Breach Science Pub, 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr