Vyučující
|
-
Cais Jaromír, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do teorie měření 2. Fyzikální podstata bezkontaktních měření - vlnění a záření 3. Analýza chemického složení - optická spektrometrie 4. Analýza chemického složení - rentgenová spektrometrie 5. Optická mikroskopie 6. Laserová mikroskopie 7. Elektronová mikroskopie 8. Odměřování polohy a vzdálenosti 9. Měření drsnosti povrchu 10. Zkoumání dějů prostřednictvím vysokorychlostní kamery 11. Zkoumání dějů prostřednictvím termokamery 12. Aplikace bezkontaktních a optických měření v průmyslu 13. Automatizace optických a bezdotykových metod měření
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje posluchače s metodami optického a bezdotykového měření veličin, stavů a dějů. Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi a rozsahem používaných metod pro nedestruktivní měření a vyhodnocování jakosti povrchů, dynamiky dějů a stavů u různorodých materiálů, včetně hodnocení po tepelném nebo mechanickém zpracování. Dalším cílem je studenty seznámit s metodikou a plánováním rozsahu a stupněm měření, volby optimální metody a možnostmi hodnocení a interpretace naměřených hodnot a veličin. Prakticky se seznámí s dílčími metodami, které jsou využívány v praxi pro měření a vyhodnocování reálných procesů, materiálů a dějů.
Studenti získají teoretické i praktické zkušenosti s vyhodnocováním stavu a dějů z technické praxe. Budou mít přehled o dostupných metodách určování chemického složení materiálů, prášků, slitin, dále pak možnostech a způsobu hodnocení degradačních jevů, jejich příčin pomocí elektronové mikroskopie včetně určení stavu napjatosti povrchu různých druhů materiálů po obrábění, tváření či namáhání v konkrétním zařízení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
BARTHOLOMEW, D. Measurement. London, Sage, 2006.
-
CHUNOVKINA, A.G.; a kol. Metrology and theory of measurement. Berlin, De Gruyter, 2006.
-
Novák, R. Úvod do teorie měření. Ústí nad Labem: UJEP, 2003.
|