Vyučující
|
-
Dian Milan, Ing. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
1. Technická diagnostika v systému komplexní péče o stroje a zařízení. 2. Efektivnost diagnostiky (ekonomický diagnostický signál, základní diagnostické postupy, optimalizace diagnostických intervalů). 3. Analýza procesů stárnutí strojů (provozní spolehlivost, poruchy a jejich klasifikace, mechanismy poruch a jejich vnější projev, ukazatele technického stavu a prognóza jejich změn). 4. Základní principy snímačů a měřící systémy (snímače mechanických, tepelných a magnetických veličin, snímače záření, ostatní veličiny, měřící řetězec, analog-digitální převodníky, druhy signálů, kódování a kvantování signálů). 5. Subjektivní diagnostické metody (vizuální kontrola, technická stetoskopie, technická endoskopie). 6. Termodiagnostika (základní pojmy a rozdělení, jednotlivé metody termodiagnostiky, aplikace). 7. Vibrodiagnostika a ultrazvuková emise (základní pojmy, veličiny, provozní diagnostické měřicí metody, trendování a způsob vyhodnocování). 8. Tribodiagnostika (základní pojmy, metody ke sledování degradace maziva, metody ke sledování technického stavu strojů) 9. Diagnostika hydraulických a pneumatických zařízení. 10. Metody nedestruktivního testování (NDT)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Technická diagnostika je v současném světě nedílnou součástí managementu údržby jako prostředek k zajištění spolehlivého a ekonomického provozu strojů a zařízení. Předmět seznamuje se základními pojmy z oblasti technické diagnostiky, úkoly a významem technické diagnostiky v rámci komplexní péče o stroje a zařízení v energetickém sektoru. Soustředí se na principy, popis a použití základních diagnostických metod, postupů a prostředků z oblasti subjektivních metod diagnostiky, měření provozních parametrů, termodiagnostiky, vibrodiagnostiky, tribodiagnostiky a nedestruktivního zkoušení materiálů. Dále se předmět zabývá stanovením diagnózy, trendováním a prognózou technického stavu objektů, stanovením optimálního diagnostického intervalu a technicko-ekonomickým hodnocením vhodnosti použití technické diagnostiky.
Student - dokáže popsat vybrané metody technické diagnostiky, - dokáže popsat vybrané postupy technické diagnostiky, - dokáže použít vybrané postupy technické diagnostiky v základních aplikačních oblastech, - dokáže použít vybrané metody technické diagnostiky v základních aplikačních oblastech, - dokáže použít technicko-ekonomické hledisko při stanovení optimálního diagnostického intervalu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
Heřman, J. Sbírka příkladů z řízení výroby. 2000.
-
Heřman, Jan. Řízení výroby. 2001.
-
Horváth, G. Logistika výrobních procesů a systému.
-
James P. Womack and Daniel T. Jones. LEAN THINKING.
-
Makovec, J. Příklady z řízení výroby , VŠE. 1994.
-
Mike Rother and John Shook. Learning to See.
-
Quarterman Lee, Brad Snyder. Value Stream and Process Mapping. 2007.
|