Vyučující
|
-
Charvát Jakub, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz se zaměřuje na základní představení problematiky vztahu médií a politiky, a to jak v teoretické a historické perspektivě, tak s ohledem na převládající současné fenomény, jakými jsou např. politické skandály, metody spin-doctoringu a politického PR, fake news apod., a jejich dopady na politický proces i na širší veřejnost. V neposlední řadě se bude výklad věnovat využití webu 2.0 a nových médií v současné politické komunikaci. Výuka kurzu bude koncipována do podoby stručného kritického představení zadaných textů. Harmonogram: 13/02 úvodní hodina 20/02 vztah médií a politiky: normativní očekávání 27/02 management zviditelňování v proměnách času (ESEJ!!!) 06/03 management zviditelňování v éře digitální 13/03 vztah médií a politiky v proměnách času (ESEJ!!!) 20/03 (vybrané) funkce médií ve vztahu k politice a společnosti 27/03 mediální framing v politické komunikaci (ESEJ!!!) 03/04 ubavit se k smrti?: bulvarizace, negativita, politainment 10/04 hlídací pes na vodítku aneb média v éře spin doctors (ESEJ!!!) 17/04 vztah médií a politiky v ČR v roce 2019? 24/04 fenomén fake news (ESEJ!!!) 01/05 státní svátek 08/05 státní svátek 15/05 závěrečné kolokvium
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Kurz se zaměřuje na základní představení problematiky vztahu médií a politiky, a to jak v teoretické a historické perspektivě, tak s ohledem na převládající současné fenomény, jakými jsou např. politické skandály, techniky spin-doctoringu a politického PR, fake news apod., a jejich dopady na politický proces i na širší veřejnost.
|
Předpoklady
|
Žádné předpoklady
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu se vyžaduje zisk nejméně 6 bodů z 15 možných, které lze získat následujícím způsobem: 1) odevzdání seminární práce v termínu do 27. 11. 2022 (rozsah cca 10 NS); 2) aktivita na přednáškách, mj. ověřující plnění četby zadaných textů na jednotlivé přednášky a orientaci v aktuálním dění v mediálně-politickém dění. Témata seminárních prací (vymyslet vlastní trefný název - níže uvedenou volbu uvést jako podtitul): Média a politika v (vyber): - digitální éře - éře populismu - éře sociálních sítí - době postfaktické Hodnocení kurzu: - seminární práce max. 10 bodů (obsah 4 b. + faktografická správnost 1 b. + formální náležitosti 1 b. + jazyková úroveň 1 b. + text 1b. + odborná terminologie 1 b.) - relevantní aktivita max. 5 bodů - CELKEM max. 15 BODŮ
|
Doporučená literatura
|
-
Barnett, Steven. Will a Crisis in Journalism Provoke a Crisis in Democracy?. 2002.
-
Cabada, L., Charvát, J., Stulík, O. Současná komparativní politologie: klíčové koncepty. 2015. ISBN 978-80-7380-577-7.
-
Gregor, M., Vejvodová, P. a kol. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno, 2018. ISBN 978-80-264-1805-4.
-
Krákora, P. a kol. Významné události soudobých českých dějin a jejich reflexe v médiích. Praha, 2014. ISBN 978-80-7425-242-6.
-
Lichtenberg, J. Democracy and the Mass Media. Cambridge, 1990. ISBN 9781139172271.
-
McCombs, M. E., Shaw, D. L. The Agenda-Setting Function of Mass Media. 1972.
-
Postman, N. . Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha, 2011. ISBN 978-80-204-2206-4.
-
Thompson, J. B. Média a modernita. Sociální teorie médií.. Praha, 2004. ISBN 80-2460-652-6.
-
Thompson, J. B. The Nature and Consequences of Political Scandal. 1999.
-
Vergeer, M. Politics, elections and online campaigning: Past, present ? and a peek into the future. 2012.
|