Předmět: PVK Didaktické praktikum - SV

» Seznam fakult » FF » KPF
Název předmětu PVK Didaktické praktikum - SV
Kód předmětu KPF/N204
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kardoš Rudolf, Mgr. Ph.D.
  • Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Úvodní seminář před zahájením pedagogické praxe - reflexe typu studentova působiště, studentovo pojetí výuky, koncepty, které bude chtít realizovat. Práce s portfoliem v průběhu praxe. 2) Průběžné konzultace plnění oborově didaktických úkolů pro praxi - platforma BigBlueButton. 3) Reflektivní analýzy výstupů v rámci pedagogické praxe a rozvoj didaktických znalostí obsahu jednotlivých společenskovědních oborů. 4) Škola jako prostředí pro realizování výuky společenskovědních předmětů. Akcentování společenskovědních předmětů v rámci oborů (vzdělávacích programů), ve kterých student působil. 5) Distanční výuka jako výzva pro učitele společenskovědních předmětů. 6) Kritická analýza aplikovaných metod a postupů, vyhodnocení jejich účinnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je posílit oborově didaktické znalosti a dovednosti studentů, umožnit jim připravit se na praxi ve výuce společenských věd a vytvořit příležitost pro její důkladnou reflexi.
1. Didaktické znalosti vzdělávacího obsahu jednotlivých společenskovědních disciplín 2. Dovednosti promýšlet a reflektovaně hodnotit svůj pedagogický přístup a jednání 3. Znalosti a dovednosti jak vytvářet a aktivně využívat své pedagogické portfolio
Předpoklady
KPF/B057, KPF/N043

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Rozbor portfolia studenta, Hospitace

1. Student průběžně zpracovává oborově didaktické úlohy 2. Student předloží portfolio své práce v průběhu semestru a obhájí jeho jednotlivé části
Doporučená literatura
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • GINNIS, P. Efektivní výukové nástroje pro učitele. Praha, 2017. ISBN 978-80-7617-582-2.
  • HAVLÍNOVÁ, I. Didaktické náměty pro výuku občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
  • VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
  • ZOLLER, E. Učíme děti ptát se a přemýšlet. Praha, 2011. ISBN 978-80-262-0096-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství společenských věd pro střední školy (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství společenských věd pro střední školy (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství společenských věd pro střední školy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -