Vyučující
|
-
Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktická reflexe souvislé pedagogické praxe; 2. Kontroverze ve výuce společenskovědních témat; Eugen Fink: antinomie a dilemata výchovy - zřetel na základy společenských věd; 3. Osobnost žáka a možnosti rozvoje jeho klíčových kompetencí v rámci základů společenských věd (kognitivní a axiologická rovina společenskovědních témat); práce s chybou; 4. Role, kompetence a nároky na učitele společenských věd; 5. Diskuse, debata, práce s případovými studiemi, práce s filmem, metoda orální historie v hodinách společenských věd 6. Úloha a možnosti učebnic ve výuce společenských věd; analýza vybraných stávajících učebnic 7. Návrhy vzdělávacích programů pro jednotlivé společenskovědní disciplíny
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován tak, aby reflektoval zkušenosti studentů ze souvislé pedagogické praxe z pozice oborové didaktiky - reflexe je zaměřena na průběh vyučovacích jednotek, na analýzu stylů žákovských pojetí výuky, a analýzu pedagogických stylů studentů. Důležitou součástí předmětu je analýza stávajících učebnic, projektů a výukových programů základů společenských věd, návrh vlastních vzdělávacích programů a časově tematických plánů vybrané společenskovědní disciplíny.
Studenti si prohloubí: - znalosti o účinných pedagogických přístupech ve výuce základů společenských věd, zejména o diskusi, debatě, práci s případovými studiemi, práci s filmem ve výuce, o využité metody orální historie ve výuce vybraných témat základů společenských věd - znalosti o stávajících učebnicích, učebních programech a projektech výuky základů společenských věd - schopnosti provést pedagogickou reflexi své pedagogické činnosti, stylu své pedagogické práce a zpětnou vazbu realizovaných vyučovacích jednotek - schopnosti promýšlet základní dilemata a antinomie výchovy ve specifických podmínkách výuky základů společenských věd - kompetence pro vlastní tvorbu a realizaci školního vzdělávacího programu a plánů vzdělávacího oboru OSZ - porozumění specifikům výuky vzdělávacího oboru OSZ, rolím učitele VO, OSZ a ZSV
|
Předpoklady
|
KPF/N043 - Didaktika společenských věd I
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Studenti v průběhu předmětu vytvářejí své portfolio, v němž shromažďují veškeré písemné výstupy z jednotlivých lekcí. Udělení zápočtu bude provedeno - na základě diskuse studenta a lektora nad návrhem projektu a nad didaktickou analýzou a návrhem dvou vybraných tematických celků ze dvou vybraných společenských věd, které student vypracuje po ukončení posledního modulu - na základě vypracování a prezentace projektu pro práci v hodinách OSZ a ZSV Podmínky pro udělení zápočtu: 1. student bude mít maximálně 2 omluvené absence 2. student vypracuje zadání úkolů připravených pro absentující 3. student při rozhovoru obhájí didaktickou analýzu a návrh dvou tematických celků ze dvou vybraných společenských věd 4. student navrhne a prezentuje projekt pro práci v hodinách výchovy k občanství
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávycí program pro gymnaziální vzdělávání. Praha, 2007.
-
BELZ, H. - SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
-
HAVLÍIK, R. - KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-327-7.
-
HENDERSON, J. G. Reflective Teaching. The Study of Your Constructivist Practice. Englewood Cliffs, 1996.
-
KALHOUS, Z. - OBST, O. Školní didaktika. Praha, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
MAŇÁK, J. - Janík, T. - Švec, V. Kurikulum v současné škole. Brno, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.
-
PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
-
PELCOVÁ, N. Filosofická a pedagogická antropologie. Praha, 2000. ISBN 80-246-0076-5.
-
PETTY, R. Moderní vyučování. Praha, 1996. ISBN 80-7178-070.
-
STROUHAL, M. Teorie výchovy. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
|