1) pojetí výchovy v klasickém období řecké filosofie (Aristotelés, Platón) 2) renesanční uvažování o výchově na příkladu napětí mezi přístupem Montaigneho a Bacona 3) Komenského pojetí vševýchovy s ohledem na jeho inspirativní zdroje 4) porovnání uvažování o výchově v rámci celkového filosofického kontextu u Locka a Rousseaua 5) etické předpoklady akcentace výchovy v období německé klasické filosofie (Kant, Fichte) 6) Pestalozziho pedagogika a její filosofické opodstatnění a následný vliv 7) sociálně reformní aspekty zdůrazňování výchovy v I. pol. 19. století (Owen, Fourier, Cabet) 8) reflexe výchovy ve společensko-kritických ohledech etických předpokladů uvažování Tolstého a Nietzscheho 9) pozitivismem ovlivněné chápání výchovy u Spencera 10) psychoanalýza a výchova (Freud, Jung) 11) výchova v rámci uvažování o její roli v demokraticky uspořádané společnosti (Russell, Dewey) 12) etické předpoklady Buberova pojetí výchovy 13) výchova v kontextu uvažování Jasperse a Arendtové
|
Předmět seznamuje s historickým vývojem prolínání etiky s dobově podmíněnými představami o výchově. Zaměřuje se zejména na ta období, v nichž docházelo k zásadním reformulacím předpokladů výchovy. V tomto smyslu se jedná také o souvislosti, které se dotýkají filosofických reflexí společnosti. Cílem tohoto přehledu je prezentovat výchovu v nejednoznačnosti předpokladů, z nichž uvažování o ní vychází.
Student si osvojí problematiku výchovy v historických souvislostech tradic filosofického uvažování. Získá schopnost porovnávat jednotlivé etické předpoklady, ze kterých promýšlení role výchovy vychází. Uvědomí si, z jakého důvodu je tematizace výchovy důležitou součástí etického myšlení a v jakých ohledech souvisí se společenskými změnami.
|
-
CIPRO, M. Prameny výchovy. Praha, 1991.
-
FREUD, S. O člověku a kultuře. Praha, 1990. ISBN 80-207-0109-5.
-
JASPERS, K. Duchovní situace doby. Praha, 2008. ISBN 978-80-200-1646-1.
-
KANT, I. O výchově. Praha, 1931.
-
KOMENSKÝ, J.A. Vševýchova. Praha, 1948.
-
KRATOCHVÍL, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha, 1995. ISBN 80-238-0473-1.
-
MONTAIGNE, M. DE. Eseje. Praha, 1996. ISBN 80-85913-12-7.
-
OWEN, R. Vybrané spisy. Praha, 1960.
-
PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha, 1991. ISBN 80-04-25415-2.
-
PESTALOZZI, J. J. Ze života a díla. Praha, 1968.
-
PLATÓN. Zákony. Praha, 1997. ISBN 80-86005-31-3.
-
ROUSSEAU, J. J. Emil čili o vychování. Olomouc, 1926.
-
RUSSELL, B. O výchově zejména v raném dětství. Praha, 1932.
-
SPENCER, H. Vychování rozumové, mravné a tělesné. Praha, 1890.
-
TOLSTOJ, L. N. O výchově a vzdělání. Praha, 1973.
|