Vyučující
|
-
Moural Josef, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do současné situace v etice a metaetice (text: R. Rorty). 2. Jednání a typy jeho hodnocení; tradicionalistický a přirozený koncept morálky 3. Morální souzení a morální afekty; povinnost a dobro. 4. Kantovský morální koncept a jeho přepracování u Tugendhata. 5.-6. Kant a Základy metafyziky mravů 1-2. 7. Diskursivní etika. Etika soucitu, zooetika, nenarozený život. 8. Protiosvícenská etika. 9.-10. Etika ctností a její začlenění do Tugendhatova konceptu. 11. Utilitarismus. 12. Lidská práva a spravedlnost. 13. Shrnutí výkladu; aplikace; etika a politika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Tématem kursu je dnešní situace v etice a metaetice. Výklad vychází z pozice Ernsta Tugendhata, předložené v jeho Přednáškách o etice (2004).
Student je schopen připravit si výuku o rozsahu 360 minut na téma kursu a studovat dál samostatně primární i sekundární literaturu k tématu. Student se spolehlivě orientuje v hlavních etických koncepcích a námitkách proti nim, a zná dobře koncepci Tugendhatovu.
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Zkouška sestává z prokázání znalostí z odpřednášené látky a se znalosti uložené četby v rozsahu cca 300 str.
|
Doporučená literatura
|
-
Ernst Tugendhat. Přednášky o etice. Praha, 2004.
-
Immanuel Kant. Základy metafyziky mravů. Praha, 2015.
-
J. L. Mackie. Ethics: Inventing Right and Wrong. London, 1977.
-
Richard Rorty. "Kant vs. Dewey: the current situation of moral philosophy", in: Philosophical Papers, vol 4, s. 183-202. Cambridge, 2007.
-
T. M. Scanlon. What We Owe to Each Other. Cambridge, MA, 1998.
|