Vyučující
|
-
Hoblík Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Tippelt Hynek, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Výklad jako specifická kompetence lidského bytí ve světě. 2. Výklad realizovaný jako abstraktivní myšlení 3. Metafysika 4. Problém "naladění" (Grundbestimmung) a údivu (THAUMADZEIN) 5. Dovršování metafysiky vyloženo s nasazením na motiv ideje (Platón, Descartes,Hegel) 6. Výklad realizovaný jako rozumění (Verstehen) 7. Dilthey 8. Logická zkoumání a problém významu 9. Teorie osvětí (Umwelt) 10. Rozumění bytí 11. LOGOS jako myšlení a LOGOS jako slovo 12. Smrtelnost
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurz sleduje problematiku počátku (jako původu i zdroje) filosofie a vykládá specifika zaujetí filosofického postoje. Seznamuje s motivem výkladu (Auslegung), konstitucí abstraktivního a rozumějícího (verstehende) myšlení, a připravuje tak studenty k recepci vážnější filosofické problematiky.
Kurz by měl studenta seznámit se specifičností filosofické práce a poskytnout zároveň výchozí vědomostní základ dalšího studia. Jeho základním cílem ovšem zůstává naučit se filosoficky myslet.
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Ústní pohovor o jednom z probíraných tématických okruhů, znalost přednášek a doporučené literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
STÖRIG, H., J. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000.
|