Název předmětu | PVK Nacionalismus v zemském dobovém tisku II |
---|---|
Kód předmětu | KPF/B229 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | nespecifikováno |
Studijní praxe | nespecifikováno |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Spor o pojetí práva národů na sebeurčení mezi českými Němci a Čechy (Slováky a Maďary) v souvislosti se vznikem Československa v říjnu 1918, úskalí požadavku zachování ?historického práva? 2. Promarněná příležitost konečného česko ? německého narovnání po volbách v květnu roku 1920 (proč si nerozuměli zejména čeští a sudetoněmečtí sociální demokraté) 3. Rakouské kořeny nacionálního socialismu a jeho projevy mezi českými Němci; ideologický konflikt v pojetí nacionálního socialismu mezi českoněmeckými nacisty a nacisty říšskými (spannismus versus rasová teorie) 4. Proměny proletářského internacionalismu v pojetí radikální levice (bolševiků, komunistů) a jeho agresivní nacionalistická perverze (dialektika socialistického internacionalismu a socialistického vlastenectví) 5. Evropská politická integrace jako jedna z alternativ posílení vnitřní emancipace jednotlivých národních společenství (jednota v různosti) 6. Nebezpečí nacionalismu v jeho politické instrumentalizaci a zneužití; mýtus o oslabování národní svrchovanosti cestou posilování mezinárodní ekonomické a politické spolupráce, cestou prohlubování evropské integrace
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Cílem druhé části kurzu je seznámit studenty s proměnami národní emancipace, včetně jejích pervertovaných podob v konkrétních historických podmínkách a souvislostech, zejména pak s důrazem na česko ? německé soužití v naší zemi od roku 1848 až do roku 1945, a to jak z pohledu dobové české a německé konzervativně liberální politiky, tak z pohledu politiky sociálně demokratické.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška, Esej
Od studenta je vyžadována účast na přednáškách a průběžná práce na jím zvolených tématech, aktivní konzultace s učitelem. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A8) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Politologie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Sociální vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |