Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Výběrový přehled pojmů, koncepcí, kategorií a vztahů, které tvoří pole estetiky (2 bloky) 2. Tradice estetiky - aisthésis 3. Předmět estetiky 4. Estetická kvalita 5. Estetická hodnota 6. Emocionální kvalita 7. Krása a další kategorie estetiky 8. Krásné - vznešené 9. Estetický prožitek 10. Umělecké dílo (definice, ontologie, hodnota) 11. Současná teorie umění 12. Současná česká estetika
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámení se základní odbornou terminologií oboru, s jeho metodami i tématikou v základních estetických systémech (angloamerická analyticky orientovaná estetika i kontinentální filosofická tradice). S následnou možností další aplikace v rámci reflexe umění.
a) Absolvent kurzu by měl znát a umět používat základní pojmy a kategorie i metodologii oboru a díky tomu se orientovat na poli umění a takto chápané teorie umění (včetně základní literatury). Dále by měl býti schopen interpretovat odborný text, tuto interpretaci věcně i logicky strukturovat a formulovat. b) Výstupy z učení (dosažené znalosti a dovednosti): Znalost základních odborných i formálních problémů estetiky. Analýza a interpretace tématiky, práce s textem. Schopnost napsat přesně strukturovaný a formulovaný věcný text týkající se určitého tématu estetiky. Struktura textu: anotace v češtině, klíčová slova v češtině, anotace v angličtině, klíčová slova v angličtině, úvod: představení tématiky, teze (základní teze vychází z četby pramenného textu, rozbor tématiky: práce se sekundární literaturou, zproblematizování teze, závěr: ověření základní teze, seznam literatury.
|
Předpoklady
|
1. Zapsání kurzu není podmíněno absolvováním jiného předmětu. 2. Obecný kulturní a historický přehled absolventa střední školy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Systematické pozorování studenta
1. Jednou samostatná ústní prezentace určitého tématu estetiky (doprovázená PPT) v délce 10 min. a reakce na diskusní připomínky. 2. Aktivní účast při posuzování prezentací ostatních kolegů. Docházka 70 %. 3. Seminární práce 10 - 14 normostran. 4. Návštěva výstavy současného umění a její následný krátký popis i interpretace v semináři.
|
Doporučená literatura
|
-
Hadravová, Tereza. Co je nového v estetice. Praha: Nová beseda, 2016.
-
Jacques Ranciere. The Politics of Aesthetics. A&C Black, 2013. ISBN 1780936990.
-
James, P., Kolář, M. Mimésis a historická paměť. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta umění a designu, 2013. ISBN 8074146332.
-
JAMES, P. Mimesis conceptuelle:le collage comme mode de la presence allemande dans les textes de Bohumil Hrabal..
-
MARIN, L. De la représentation. Paris, 1994.
-
ZAHRÁDKA, P. Estetika na přelomu milénia. Praha, Barister and Principal, 1992.
-
Zuska, V. a kol. Estetika na křižovatce humanitních disciplín. Praha, Karolinum, 1997.
-
Zuska, Vlastimil. Estetika, úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha, Triton, 2001.
|