Název předmětu | PVK Aktuální výzvy a problémy evropské integrace |
---|---|
Kód předmětu | KPF/B204 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1) Reflexe velkého rozšíření, aneb 11 let v Unii 2) Kam až by se měla Evropská unie rozšiřovat? 3) Migrační krize v EU: Konec schengenského prostoru? 4) Džihádisté z Evropy 5) Válka na Ukrajině: Ohrožení stability a bezpečnosti evropského kontinentu 6) Hrozí eurozóně "Grexit"? 7) Možné dopady "Brexitu" na Unii a Spojené království 8) Výhody a nevýhody transatlantického obchodního a investičního partnerství 9) Budoucnost jednotného digitálního trhu 10) Genderové kvóty - ano, či ne? 11) Jak se má Unie přiblížit jejímu občanovi? 12) Euromýty, aneb jak je to doopravdy s "bruselským diktátem"? 13) Budoucnost unijní regionální politiky v České republice
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Výstupy z učení |
Evropský integrační proces prošel mnoha fázemi svého vývoje. Jeho vznik po druhé světové válce doprovázela snaha o zabránění novému světovému konfliktu a o posílení spolupráce především v hospodářské oblasti. Rozdělená Evropa a bipolární svět jistě napomáhaly k posilování evropské integrace. Evropská společenství prošla několika vlnami rozšíření a ustanovila se do své současné podoby evropské osmadvacítky. I v této podobě však čelí mnoha problémům a výzvám z hlediska ekonomického, institucionálního, či z pohledu vnější i vnitřní bezpečnosti. Cílem kurzu je seznámit studenty s aktuálními výzvami a problémy, kterým čelí Evropská unie a její budoucí integrační proces. Kurz bude realizován ve spolupráci s Eurocentrem Ústí nad Labem. K jednotlivým tématům budou v rámci kurzu uspořádány semináře, které povedou externí odborníci z politické či akademické sféry.
Student získá schopnost orientace v probírané látce, schopnost analýzy a interpretace dílčích jevů i obecnějších souvislostí a dlouhodobě charakteristických rysů dané tématiky spojených s aktuální podobou procesu evropské integrace. |
Předpoklady |
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Referát, prezentace |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A8) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Politologie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Sociální vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |