Název předmětu | PVK Specializační kurz společenských věd |
---|---|
Kód předmětu | KPF/B202 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1 Občanské vzdělávání - strategie státu. 2 Občanské vzdělávání - RVP a ŠVP. 3 - 4 Filosofie výchovy v českém prostředí (Jan Patočka, Radim Palouš). 5 - 6 Výchova jako polidšťující prvek společnosti. 7 - 8 Vzdělání jako překračování nedokonalosti. 9 Odpovědnost jako imperativ. 10 Učitel a žák - vzájemný vztah. 11 - 12 Dějinný příběh jako prvek (sebe) výchovy. 13 - 14 "Princip" názornosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je akcentovat rozměr společenských věd a jeho transformaci ve vzdělávacím systému. Ústředním tématem je reflexe české filosofie výchovy zastoupená zejména Radimem Paloušem. Studenti se pokusí o vlastní interpretaci základních témat ze školské pedagogiky a o jejich uplatnění v rámci občanského vzdělávání.
Studenti získají tyto odborné znalosti a dovednosti: 1) Základní přehled o státní strategii v oblasti občanského vzdělávání a její ukotvení v kurikulárních dokumentech. 2) Základní přehled o tématech české filosofie výchovy. 3) Aktivně interpretuje základní texty z oblasti filosofie výchovy. 4) Jednotlivá témata promýšlí v rámci školské praxe. 5) Transformuje vybraná témata do podoby vzdělávacího obsahu. |
Předpoklady |
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Esej, Analýza výkonů studenta
Pravidelná docházka, povoleny maximálně 2 absence. Seminární práce (5 normostran). Aktivní účast na seminářích. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A8) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Politologie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Sociální vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |