Cílem kurzu je seznámení s proměnou tematiky oboru a způsobů historického vývoje, dynamiky, obsahu i úhlů pohledu. Jednotlivá témata jsou ukazována nejenom v časových souvislostech, ale i v kontextu proměn myšlení (znázorňování, idealizace, konceptualizace, nápodoba, vnímání, reprezentace, krize reprezentace). A to v horizontu myšlení 20. st. po současné směry estetiky 21. st.
a) Absolvent kurzu by měl dokázat umístit konkrétní téma (jev) do kontextu a časového horizontu. Dále by měl znát a interpretovat díla důležitých osobností, jak v dobových souvislostech, tak z pohledů současných teorií. Také by měl býti schopen interpretovat odborný pramenný text, tuto interpretaci věcně i logicky strukturovat a formulovat. b) Výstupy z učení (dosažené znalosti a dovednosti: Znalost základních odborných i formálních problémů dějin estetiky. Analýza konkrétního uměleckého díla z pohledu dějinně-estetického. Analýza a interpretace tématiky, práce s textem. Schopnost napsat přesně strukturovaný a formulovaný věcný text týkající se určitého tématu dějin estetiky. Struktura textu: anotace v češtině, klíčová slova v češtině, anotace v angličtině, klíčová slova v angličtině, úvod: představení tématiky, teze (základní teze vychází z četby pramenného textu, rozbor tématiky: práce se sekundární literaturou, zproblematizování teze, závěr: ověření základní teze, seznam literatury dějin estetiky.
|
-
AUMONT, J. Obraz. Akademie múzických umění, Praha, 2005. ISBN 8073310457.
-
CIPORANOV, D., KULKA, T. (eds.). Co je umění?. Pavel Mervart, Praha, 2010. ISBN 978-80-87378-46-5.
-
FLUSSER, V. Mocobrazu, Výtvarné umění ? Svazek 19. Praha, 1996.
-
GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Odeon, Praha, 1985.
-
GOODMAN, N. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Academia, Praha, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
-
GOODMAN, N. Způsoby světatvorby. Archa, Praha, 1996. ISBN 8071151203.
-
GRAHAM, G. Filosofie umění. Barister & Principal, 2014. ISBN 80-85947-53-6.
-
ISER, W. Jak se dělá teorie. Karolinum, Praha, 2009. ISBN 978-80-246-1672-8.
-
KESNER, L. Vizuální teorie. Praha: H+H, 1997. ISBN 80-96022-17-X.
-
KULKA, T. Umění a falzum. Praha, 2004. ISBN 802000954X.
-
KULKA, T. Umění a kýč. Torst, Praha, 2000. ISBN 8072151282.
-
LEVINSON, J. Defining Art Historically, In: British Journal of Aesthetics 19. OUP, Oxford, 1986.
-
LEVINSON, J. The Oxford Handbook of Aesthetics. OUP, Oxford, 2005. ISBN 0199279454.
-
MARGOLIS, J. (ed.). Philosophy Looks at the Arts. Temple University Press, Philadelphia, 1987. ISBN 0877224404.
-
Mitchell, W. J. T. Picture theory: essays on verbal and visual representation. University of Chicago Press, 1995. ISBN 0226532321.
-
MUKAŘOVSKÝ, J. Studie z estetiky. Odeon, Praha, 1971.
-
PACHMANOVÁ, M. Design: aktualita nebo věčnost. Vysoká škola umělecko-průmyslová, Praha, 2005. ISBN 8086863050.
-
PERNIOLA, M. Estetika 20. století. Karolinum, Praha, 2000. ISBN 80-246-0213-X.
-
SEPP, H., R., (ed.). Handbook of fenomenological aesthetics. Springer Science & Business Media, 2010. ISBN 9048124719.
-
TATARKIEWITZ, W. Dějiny estetiky I.II.III.. Tatran, Bratislava, 1991.
-
WELSCH, W. Estetické myslenie. Archa, spol. s r.o., Bratislava, 1993. ISBN 8071150630.
-
WOLF, J. Aesthetics and Sociology of Art. George Allen and Unwin, London, 1988. ISBN 0043011535.
-
WOLLHEIM, R. The Institutional Theory of Art, In: Art Its Objects. Cambridge University Press, New York, 1981.
-
ZAHRÁDKA, P. (ed.). Estetika na přelomu milénia. Barister & Principal, Praha, 2012. ISBN 978-80-87474-11-2.
-
ZUSKA, V. Mimésis ? fikce ? distance. Triton, Praha, 2002. ISBN 8072542850.
|