Název předmětu | PVK Nacionalismus - podmínka demokratické emancipace národa |
---|---|
Kód předmětu | KPF/B093 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata I.: (zimní semestr) 1. Husitství a reformace jako předehra ke zrodu moderního národa (čtyři pražské artikule, překlady Bible do národních jazyků - Bůh rozumí křesťanově rodné řeči, vznik národních reformovaných církví po celé Evropě.) 2. Rok 1848 - občanská emancipace není možná bez emancipace národní, dialektická jednota obou procesů (Havlíček Borovský). 3. Rok 1848 - nedělitelnost svobody nejen v občanském, ale i v národním slova smyslu (Engels). 4. Rok 1848 - kritická obhajoba národnostní politiky Slovanské lípy (Palacký, Rieger, Sabina) 5. Manifest českých liberálů v roce 1861 a jejich Národní listy 6. Pláč koruny české a kritická léta 1866 a 1867 (Prusko rakouská válka, rakousko uherské vyrovnání, odchod českých politiků ze zemského sněmu na jaře 1867) 7. Devadesátá léta 19. století - desetiletí vrcholící české občanské a národní emancipace (Pokroková strana, Omladina, politické příběhy Karla Kramáře a Aloise Rašína) 8. Svár mezinárodní proletářské emancipace a národní emancipace uvnitř sociální demokracie na konci 19. století a brněnský sjezd v roce 1899, zaměřený na otázku národnostní v rámci rakouské říše 9. Zvláštnosti českého antisemitismu (Neruda, Polenský proces s Hilsnerem, T. G. Masaryk versus Karel Baxa)
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Cílem první části kurzu je seznámit studenty se zrodem a rozvojem národního společenství a národní identity jako společenství svobodomyslného. Ukázat na konkrétních případech, že záměrem národní emancipace je podobně jako kterékoli jiné lidské emancipace dosáhnout člověkovy odpovědné svobody a že skrze národní emancipaci vede i cesta k emancipaci občanské a sociální.
Výstup z učení: student(ka) získá tyto poznatky: - kritický přehled o vývoji česko - německého stýkání a potýkání na území České republiky - kritický přehled o postoji k národnostní otázce ze strany v Rakousku (potažmo v Československu) působících politických hnutí a jejich představy jejího řešení - před první světovou válkou, v době meziválečné, v době po druhé světové válce - přehled o zrodu a vývoji myšlenek na evropské sjednocení jako cesty demokratizace Evropy a konečného vyřešení otázky národnostní - v době před první světovou válkou, v době meziválečné, v době po druhé světové válce |
Předpoklady |
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Esej
Docházka 80%. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Politologie (dvouoborové) (A8) | Kategorie: Sociální vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Politologie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Sociální vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |