Název předmětu | PVK Úvod do didaktiky společenských věd |
---|---|
Kód předmětu | KPF/B057 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Didaktika oboru v systému pedagogických disciplín 2. Uspořádání učiva vzdělávacích oborů Výchova k občanství (VO) a Občanský a společenskovědní základ (OSZ) v pedagogických dokumentech 3. Specifikum výchovy k občanství a společenských věd 4. Klíčové prvky účinné vyučovací hodiny občanské výchovy a základů společenských věd 5. Didaktická analýza učiva sociologického učiva v rámci VO a OSZ; rozbor ukázkové hodiny 6. Didaktická analýza psychologického učiva v rámci VO a OSZ; rozbor ukázkové hodiny 7. Didaktická analýza politologického a právního učiva v rámci VO a OSZ; rozbor ukázkové hodiny 8. Didaktická analýza ekonomického učiva na základní a střední škole; rozbor ukázkové hodiny 9. Jak učit filosofii? 10. Účinné vyučovací metody a formy práce v hodinách občanské výchovy a základů společenských věd 11. Projekty a programy vhodné pro občanskou výchovu a základy společenských věd 12. Analýza stávajících učebnic a výukových materiálů pro občanskou výchovu a základy společenských věd 13. Osobnost žáka a možnosti rozvoje jeho klíčových kompetencí v rámci občanské výchovy a základů společenských věd (kognitivní a axiologická rovina společenskovědních témat) 14. Osobnost učitele a výzvy vzdělávacích oborů VO a OSZ
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Předmět je koncipován tak, aby u studentů podpořil zájem o studium navazujících magisterských učitelských oborů, představuje základní specifika vzdělávacích oborů Výchovy k občanství a Občanský a společenskovědní základ.
studenti získají - vědomosti o oborové didaktice a jejím místě v systému pedagogických disciplín - znalosti o specifiku vzdělávacích oborů Výchova k občanství (VO) a Občanský a společenskovědní základ (OSZ) - základní dovednosti, jak transformovat odborné znalosti do obsahu učiva vzdělávacího oboru (VO) na základní škole, (OSZ) na gymnáziu a Základy společenských věd na středních školách (ZSV) dle principů a strategií platných kurikulárních materiálů - základní vědomosti o didaktickém uchopení základních témat společenskovědních oborů - základní dovednosti ve využívání aktivizujících metodických postupů pro naplňování očekávaných výstupů vzdělávacích oborů. |
Předpoklady |
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta
Studenti v průběhu předmětu vytvářejí své portfolio, v němž shromažďují veškeré písemné výstupy z jednotlivých lekcí. Zkouška na základě diskuse studenta a přednášející nad těmito výstupy a nad přípravou jedné vyučovací jednotky, kterou student vypracuje po ukončení posledního modulu; ve druhé části student zodpoví jednu vylosovanou otázku z obsahu předmětu Podmínky pro absolvování 1. student bude mít maximálně 2 omluvené absence 2. student vypracuje zadání úkolů připravených pro absentující 3. student při rozhovoru obhájí písemné výstupy a přípravu vyučovací jednotky; zkouška |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A8) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Politologie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Sociální vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |