Předmět: PVK Úvod do didaktiky společenských věd

» Seznam fakult » FF » KPF
Název předmětu PVK Úvod do didaktiky společenských věd
Kód předmětu KPF/B057
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havlínová Ivana, Mgr. Ph.D.
  • Kardoš Rudolf, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika oboru v systému pedagogických disciplín 2. Uspořádání učiva vzdělávacích oborů Výchova k občanství (VO) a Občanský a společenskovědní základ (OSZ) v pedagogických dokumentech 3. Specifikum výchovy k občanství a společenských věd 4. Klíčové prvky účinné vyučovací hodiny občanské výchovy a základů společenských věd 5. Didaktická analýza učiva sociologického učiva v rámci VO a OSZ; rozbor ukázkové hodiny 6. Didaktická analýza psychologického učiva v rámci VO a OSZ; rozbor ukázkové hodiny 7. Didaktická analýza politologického a právního učiva v rámci VO a OSZ; rozbor ukázkové hodiny 8. Didaktická analýza ekonomického učiva na základní a střední škole; rozbor ukázkové hodiny 9. Jak učit filosofii? 10. Účinné vyučovací metody a formy práce v hodinách občanské výchovy a základů společenských věd 11. Projekty a programy vhodné pro občanskou výchovu a základy společenských věd 12. Analýza stávajících učebnic a výukových materiálů pro občanskou výchovu a základy společenských věd 13. Osobnost žáka a možnosti rozvoje jeho klíčových kompetencí v rámci občanské výchovy a základů společenských věd (kognitivní a axiologická rovina společenskovědních témat) 14. Osobnost učitele a výzvy vzdělávacích oborů VO a OSZ

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět je koncipován tak, aby u studentů podpořil zájem o studium navazujících magisterských učitelských oborů, představuje základní specifika vzdělávacích oborů Výchovy k občanství a Občanský a společenskovědní základ.
studenti získají - vědomosti o oborové didaktice a jejím místě v systému pedagogických disciplín - znalosti o specifiku vzdělávacích oborů Výchova k občanství (VO) a Občanský a společenskovědní základ (OSZ) - základní dovednosti, jak transformovat odborné znalosti do obsahu učiva vzdělávacího oboru (VO) na základní škole, (OSZ) na gymnáziu a Základy společenských věd na středních školách (ZSV) dle principů a strategií platných kurikulárních materiálů - základní vědomosti o didaktickém uchopení základních témat společenskovědních oborů - základní dovednosti ve využívání aktivizujících metodických postupů pro naplňování očekávaných výstupů vzdělávacích oborů.
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

Studenti v průběhu předmětu vytvářejí své portfolio, v němž shromažďují veškeré písemné výstupy z jednotlivých lekcí. Zkouška na základě diskuse studenta a přednášející nad těmito výstupy a nad přípravou jedné vyučovací jednotky, kterou student vypracuje po ukončení posledního modulu; ve druhé části student zodpoví jednu vylosovanou otázku z obsahu předmětu Podmínky pro absolvování 1. student bude mít maximálně 2 omluvené absence 2. student vypracuje zadání úkolů připravených pro absentující 3. student při rozhovoru obhájí písemné výstupy a přípravu vyučovací jednotky; zkouška
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. Praha, 2007.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha, 2013.
  • FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, 1997.
  • KALHOUS, Z. - OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.. Praha, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • PETTY, R. Moderní vyučování. Praha, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
  • PRŮCHA, J. - MAREŠ, J. _WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha, 1998. ISBN 80-7178-252-1.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha, 2006.
  • VALENTA, J. a kol. Pohledy. Projektové vyučování. Praha, 1997.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A8) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Politologie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filozofie (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy (dvouoborové) (A14) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -