Název předmětu | Filosofie vědy |
---|---|
Kód předmětu | KPF/B010 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Úvod (postavení problému a důležitost filosofie vědy): vztah filosofie a vědy v jeho historických proměnách, povaha vědeckého postoje, věda jako laboratoř teorie poznání a avantgarda ontologie. 2. Ilustrace: Galileo Galilei a oddělení vědy od filosofie. 3. - 4. Dějiny filosofie vědy v prvním přiblížení: Platón, Aristotelés, Bacon, Hume, Kant, Comte, Mill a Whewell, Masaryk, Poincaré, Vídeňský kruh, Popper, Kuhn, Lakatos a Feyerabend, bayesovský program. 5. - 7. Filosofické a metodologické problémy jednotlivých oblastí bádání, přehled základních pozic: (a) filosofie matematiky a logiky, (b) filosofie přírodověd, (c) filosofie sociálních věd, (d) filosofie humanitních disciplin. 8. - 9. Popperova Logika vědeckého bádání. Kritika induktivního vyvození, problém demarkace, vznik teorie lhostejný - vědeckost spočívá jen v jejím testování, vzniklý obraz vědění jako nezaloženého a nezaložitelného. 10. - 11. Kuhnova Struktura vědeckých revolucí. Normální věda, paradigma a disciplinární matice, anomálie a krize, vědecká revoluce, nesouměřitelnost. 12. Lakatos a teorie programů bádání. Jádro a ochranný obal, vzestup a pokles. 13. Dnešní situace. Feyerabend a metodologický anarchismus, bayesovský program, Laudan, Cartwrightová, Latour.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Jedná se o přehledový kurs. Výklad sestává z historického úvodu, problémového výkladu filosofie jednotlivých oblastí bádání, a důkladnějšího výkladu hlavních postav a témat filosofie vědy v posledních dvou třetinách 20. století.
Student je schopen připravit si přednášku/výuku o rozsahu 20 minut na každé z probíraných témat a studovat dál samostatně méně obtížnou primární i sekundární literaturu. |
Předpoklady |
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Odpřednášená látka + uložená četba v rozsahu cca 70 str. Studenti odevzdají malou esej a na konci kursu píší vědomostní test. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Filozofie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Filozofie, teologie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |