Vyučující
|
-
Konrádová Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Pokorný Vít, Mgr. Ph.D.
-
Kroupa Daniel, Mgr. Ph.D.
-
Peroutka David, ThLic. Ph.D.
-
Řebíková Barbora, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
I. Úvod: předpoklady pro vznik filosofie v antickém Řecku v 6. st. př. n. l. - kulturní a náboženské pozadí vzniku filosofie - čím se vyznačuje filosofický přístup ke světu - mýtus a logos II. Presókratici: nejstarší řecké myšlení: problém dochovanosti - otázky prvních myslitelů - přírodní filosofie: arché a řád světa (Miléťané, Parmenidés, Hérakleitos, Pythagoras, Empedoklés, Anaxagoras, atomisté) - totožnost a různost - vztah myšlení a bytí - možnosti a meze lidského poznání (Xenofanés, Démokritos) III. - IV. Sofistika a Sókratés: sofistický relativismus - rétorika a moc řeči, učitelnost zdatnosti, protiklad fysis a nomos - sofistický vs. sókratovský způsob vedení rozhovoru - sókratovské "vím, že nic nevím" V. - VIII. Platón: způsob Platónova psaní: forma dialogu - rozdíl mezi věděním a míněním (epistémé a doxa) v Platónových dialozích ("hodina geometrie" v dialogu Menón) - Platónova kritika sofistů - platónská podobenství (význam příměrů slunce, přímky a jeskyně v dialogu Ústava - odlišení idejí a jednotlivin - výklad idejí v Platónových dialozích - Platónovo pojetí duše a požadavek "péče o duši" IX. - XI. Aristotelés: Aristotelovo vymezení filosofie - polemika s filosofickými předchůdci - rozdělení filosofických disciplín a základy vědy - kategorie: úsia a akcidenty - akcidentální a substanciální změna - Aristotelovo pojetí pohybu (dynamis a energeia) - hylemorfismus (hylé a morfé) - etika a politika - dobrý život a areté XII. Hellénismus a myšlení pozdní antiky: Filosofické myšlení v novém kulturním a politickém kontextu - stoikové - epikúrejci - skeptikové - dědictví klasické řecké filosofie u novoplatoniků
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Kurs je zaměřen na seznámení s dějinami antické filosofie a na systematický výklad počátků ontologie u presókratiků, ontologie a metafyziky u Aristotela, sofistického relativismu, na otázku péče o duši u Démokrita, Platóna a Aristotela, na úlohu dialogu a dialektiky u Platóna a na význam hédoné pro sofisty a hellénistické myslitele.
Výstupy z učení: student získá tyto odborné znalosti: - dokáže charakterizovat specifika filosofie jako svébytné disciplíny - umí používat odbornou terminologii - dokáže objasnit základní filosofické pojmy - rozlišuje hlavní směry filosofického tázání - dokáže charakterizovat vybrané filosofické problémy v jednotlivých oblastech filosofického bádání dokáže zařadit nejdůležitější problémy jednotlivých filosofických disciplín do historického kontextu.
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Esej
Kurs je zakončen zkouškou. Zkouška sestává z obhajoby písemné práce a z ústního zkoušení na základě látky probírané na přednáškách. Písemná práce má rozsah 5 normostran (+/- 9.000 znaků), témata budou zadána přednášející. Otázky k ústnímu zkoušení budou formulovány na základě přednesených témat.
|
Doporučená literatura
|
-
Aristotelés. Metafyzika; Rezek. Praha, 2008. ISBN 80-86027-27-9.
-
Graeser, A. Řecká filosofie klasického období, Oikúmené, Praha. 2000.
-
Heidegger, M. Aristotelova Met. IX,1-3. Praha, 2000. ISBN 80-7298-042-4.
-
Hussey, E. Presokratici, Rezek, Praha. 1997.
-
Kirk, G.S., Raven, J.E., Schofield, M. (eds.). Předsókratovští filosofové. Praha, 2004.
-
Lear, J. Aristotelés. Touha rozumět. Praha, 2016.
-
Long, A. Hellénistická filosofie. Praha, 2003. ISBN 80-7298-077-7.
-
Platón. Sebrané spisy. Praha, 2003. ISBN 80-7298-067-X.
-
Platón. Ústava. Praha, 1996.
-
Ricken, F. Antická filosofie. Olomouc, 1999. ISBN 80-7182-092-X.
-
Schmidinger, H. Úvod do metafyziky; OIKOYMNEH. Praha, 2012. ISBN 978-80-7298-417-6.
-
Svoboda, K. Zlomky předsokratovských myslitelů. Praha, 1989.
-
Vernant, J.-P. Počátky řeckého myšlení. Praha, 1993. ISBN 978-80-7298-393-3.
|